Jednym z częstszych naruszeń powodujących wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji jest wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego badania technicznego. W przypadku przewoźnika jest to naruszenie o symbolu 9.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym. W przypadku zarządzającego naruszenie to ma symbol 15.1 załącznika nr 4 do u.t.d. Wynika to z tego, że naruszenie takie kwalifikowane jest jako najpoważniejsze – NN. Już jedno takie naruszenie uzasadnia wszczęcie postepowania dotyczącego oceny dobrej reputacji. Stwierdzenie jej utraty powoduje zawieszenie licencji transportowej. Postępowanie to jednak nie musi się tak skończyć. Możliwe jest również pozostawienie dobrej reputacji nienaruszonej. Żeby to jednak nastąpiło przewoźnik i zarządzający powinni wykazać się odpowiednimi działaniami naprawczymi. Zapraszamy do przeczytania dalszej części wpisu dobra reputacja a brak przeglądu.
O co chodzi z kwalifikacją naruszeń – NN, BPN, PN?
Za naruszenia przepisów o transporcie drogowym nakładane są kary pieniężne. Niektórym naruszeniom przypisana jest również ich waga. Naruszenia według wagi dzielą się na najpoważniejsze (NN), bardzo poważne (BPN) i poważne (PN). Największą wagę mają najpoważniejsze naruszenia, a najmniejszą poważne naruszenia (PN). Należy przy tym zwrócić uwagę, że waga naruszenia nie zawsze idzie w parze z wysokością kary. Może być tak, że naruszenie zagrożone najwyższą karą 12 000 zł nie ma żadnej wagi lub stanowi poważne naruszenie (PN). Natomiast naruszenie zagrożone karą 2 000 zł stanowi najpoważniejsze naruszenie (NN).
O ile w przypadku BPN i PN postępowanie dotyczące dobrej reputacji wszczynane jest w przypadku ich wielokrotnego popełnienia. O tyle w przypadku NN, postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji uruchamiane jest już w przypadku jednego takiego naruszenia.
Brak przeglądu pojazdu lub naczepy to NN
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego stanowi najpoważniejsze naruszenie. W przypadku przewoźnika ma ono symbol 9.1 zał. nr 3. Jeżeli chodzi o zarządzającego transportem ma ono symbol 15.1 zał. nr 4. Oznacza to, że popełnienie jednego takiego naruszenia powoduje uruchomienie poważnej w skutkach procedury oceny dobrej reputacji.
Na czym polega ocena dobrej reputacji?
Postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji polega m. in. na sprawdzeniu tego jakie działania naprawcze związane ze stwierdzonym naruszeniem zostały wprowadzone w przedsiębiorstwie transportowym. Działania te nie tylko muszą być wprowadzone, ale również udokumentowane – po to by Organ mógł je zweryfikować.
Jak kończy się postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji?
Postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji zawsze kończy się decyzją.
Pozytywna decyzja – gdy GITD/Starosta/Prezydent stwierdza, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona. Wówczas postępowanie się kończy.
Negatywna decyzja – gdy GITD/Starosta/Prezydent stwierdzi utratę dobrej reputacji. Konsekwencją utraty dobrej reputacji jest wszczęcie postępowania w przedmiocie zawieszenia zezwolenia na wykonywanie zwodu przewoźnika drogowego (licencji). Od decyzji można się odwołać.
Nie należy zwlekać z działaniami i wdrożyć plan naprawczy
W przypadku otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postepowania w przedmiocie oceny dobrej reputacji należy podjąć działania. Nie należy zwlekać z odpowiedzią na pismo Organu. Należy również jak najszybciej przedstawić wdrożone działania naprawcze.
Obszerne informacje o tym czym jest dobra reputacja znajdą Państwo we wpisie Dobra reputacja w transporcie. O wszczęciu postepowania dotyczącego dobrej reputacji z powodu brak przeglądu napisaliśmy w artykule Co ma brak przeglądu do licencji?
[…] z najczęstszych naruszeń powodujących uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji jest wykonywanie przewozu pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego. Drugim naruszeniem, które jest najczęstszą przyczyną wszczęcia postępowania dotyczącego […]