Podmioty wykonujące przewozy podlegające SENT powinny zwrócić szczególną uwagę na tzw. dyrektywę kontroli. Stanowi ona obowiązek przewoźnika przedstawienia środka transportu do kontroli w wyznaczonym przez Urząd Celno-Skarbowy miejscu. Dyrektywa kontroli przesyłana jest wraz z numerem referencyjnym albo potwierdzeniem aktualizacji danych w rejestrze. Stosunkowo łatwo ją przeoczyć. Natomiast za niestawienie się do kontroli grozi kara pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Informacja o planowanej kontroli przewozu
Podstawę nałożenia dyrektywy kontroli stanowi art. 12a ustawy SENT. Zgodnie z nim „Jeżeli w wyniku analizy danych w rejestrze stwierdzono, że przewóz towarów wskazany w zgłoszeniu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem, odpowiednio podmiot wysyłający, podmiot odbierający lub przewoźnik otrzymują wezwanie do przedstawienia środka transportu w czasie i miejscu, o których mowa odpowiednio w ust. 3 albo 4, przesłane wraz z numerem referencyjnym albo potwierdzeniem aktualizacji danych w rejestrze.” Z brzmieniem przepisu można zapoznać się w artykule SENT – wezwanie do kontroli
W przypadku otrzymania dyrektywy kontroli należy skontaktować się telefonicznie z UCS wskazanym w wezwaniu.
Wezwanie wysyłane jest w języku polskim, angielskim i rosyjskim.
Przykładowa dyrektywa kontroli otrzymana przez przewoźnika

Jako Kancelaria reprezentujemy Klientów w licznych postępowaniach dotyczących SENT. Najczęściej spotkamy się z błędami będącymi wynikiem przeoczenia lub niewiedzy. Więcej na temat tego, czy możliwe jest uniknięcie kary za błędy lub przeoczenia w SENT można przeczytać w naszych artykułach. Jeżeli wobec Państwa firmy zostało wszczęte postepowanie lub nałożona kara zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.
Odpady, paliwa, tranzyt – nie przeoczyć wezwania
Do Kancelarii cały czas trafiają sprawy przewoźników, którzy o tym, że została na nich nałożona dyrektywa kontroli dowiedzieli się dopiero z zawiadomienia o wszczęciu postępowania dotyczącego nałożenia kary 20 000 zł. Wcześniej taką dyrektywę przeoczyli. Dlatego tak ważne jest by dokładnie sprawdzać otrzymywane komunikaty. M. in. w zakresie tego czy nie zawierają tzw. dyrektywy kontroli. Dotyczy to przede wszystkim przewoźników, ale również podmiotów wysyłających i odbierających.
[…] stawienie się do kontroli – w przypadku nałożenia tzw. dyrektywy kontroli […]