Nowe obowiązki SENT

Nowe obowiązki SENT dla zagranicznych przewoźników

Od 1 listopada 2024 r., zagranicznych przewoźników czekają nowe obowiązki SENT. Przepisy zostały już ogłoszone w Dzienniku Ustaw, co oznacza, że na pewno zaczną obowiązywać. Firmy mogą przygotować się do nowych obowiązków na podstawie przygotowanego przez nas podręcznika w języku polskim i ukraińskim. Mogą również wziąć udział w organizowanym przez nas szkoleniu. Osoby zainteresowane zakupem podręcznika – instrukcji SENT krok po kroku – zapraszamy na naszą stronę.

Zachęcamy również do śledzenia informacji dotyczących nowych obowiązków. Można to zrobić zapisują się do naszego newslettera – okienko pod artykułem.

Zgodnie z nowymi przepisami wszyscy zagraniczni przewoźnicy (spoza UE), wykonujący przewozy z przekroczeniem granicy Polski lub przewozy kabotażowe na terytorium Polski, będą zobowiązani dokonać zgłoszenia SENT. Obowiązek ten będzie dotyczył przewozu wszystkich towarów, a nie tylko tzw. towarów wrażliwych. Zgłoszony przewóz będzie podlegał monitorowaniu GPS. Za niezgłoszenie przewozu lub naruszenie innych obowiązków SENT będą groziły wysokie kary. Do nowych obowiązków warto się przygotować z wyprzedzeniem. Dlatego przygotowaliśmy dla Państwa podręcznik SENT krok po kroku, zawierający wszystkie niezbędne informacje dotyczące procedury SENT. W oparciu o podręcznik można przeprowadzić szkolenie pracowników oraz wdrożyć właściwe procedury w firmie. Istnieje również możliwość przeprowadzenia przez nas szkolenia dla firmy – w formule on-line.

Kogo dotyczą nowe obowiązki SENT

Nowe obowiązki będą dotyczyły przewozu wszystkich towarów wykonywanych przez zagranicznych przewoźników (spoza UE). Wcześniej obowiązki SENT dotyczyły tylko przewozu towarów wrażliwych (np. paliw, olejów, smarów, alkoholi), odpadów i niektórych produktów rolnych lub spożywczych. Od 1 listopada 2024 obowiązek będzie dotyczył wszystkich towarów. O objęciu monitorowaniem nie będzie decydował rodzaj towaru, ale to przez jakiego przewoźnika będzie on wykonywany.

Obowiązkiem zgłoszeń do systemu SENT objęte będą wszystkie przewozy rzeczy realizowane w Polsce przed podmioty zagraniczne, niemające siedziby w którymś z państw członkowskich Unii Europejskiej bądź w Szwajcarii, Islandii, Liechtensteinie lub Norwegii. Nie ma przy tym znaczenia, jakiego rodzaju towary są przewożone przez te podmioty.

Znaczenie ma to, KTO przewozi, a nie CO przewozi.

D. Korczyński, K. Depta

Obowiązek ten dotyczyć będzie zatem w pierwszej kolejności wszystkich tych przewoźników, którzy w celu wykonywania przewozów na terytorium RP muszą dysponować stosownym zezwoleniem na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych (bądź zezwoleniem EKMT). Co jednak istotne, nowe regulacje obejmą swoim zakresem również tych przewoźników, którzy na mocy wiążących Polskę umów międzynarodowych zwolnieni są z obowiązku posiadania powyższych zezwoleń – zatem do nowych przepisów będą musieli stosować się chociażby działający w branży transportowej przedsiębiorcy z Ukrainy.

Objęcie powyżej wskazanych podmiotów systemem monitorowania umotywowane zostało potrzebą zwiększenia nadzoru nad wykonywanymi w Polsce przewozami drogowymi rzeczy. W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej podkreślono zwłaszcza konieczność kontroli zezwoleń na wykonywanie przewozów międzynarodowych. M.in. po to, aby przeciwdziałać wielorazowemu wykorzystywaniu zezwoleń jednokrotnych, polegającym na niewypełnianiu ich blankietów.

Jeżeli Twoja firma potrzebuje szkolenia z zakresu SENT zapraszamy do kontaktu z Kancelarią – 0048 691 839 919

Nowe obowiązki SENT dla przewoźników

Zgłoszenia do rejestru SENT będzie należało dokonać przed rozpoczęciem przewozu na terytorium RP – SENT – przed przekroczeniem granicy. Zgłoszenie dokonane po przekroczeniu granicy będzie zgłoszeniem spóźnionym i będzie wiązało się z nałożeniem kary. Obowiązek ten dotyczyć będzie również przewozów kabotażowych realizowanych przez te podmioty zagraniczne. Jeżeli w ramach jednego przejazdu realizowanych będzie kilka operacji transportowych, wymagających osobnych zezwoleń – wówczas każda taka operacja wymagać będzie dokonania osobnego zgłoszenia do systemu monitorowania.

Będzie należało uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia. Po otrzymaniu numeru referencyjnego będzie należało go przekazać kierowcy.

Kierujący pojazdem nie będzie mógł rozpocząć przejazdu na terytorium RP bez otrzymania numeru referencyjnego, potwierdzającego dokonanie zgłoszenia

Przewoźnik będzie miał obowiązek przekazywania danych geolokalizacyjnych środka transportu (GPS) na całej trasie przejazdu przez Polskę. Należy pamiętać, że nie chodzi wyłącznie o zapisywanie danych GPS, ale ich przekazywanie na bieżąco. Należy na to zwrócić uwagę wprzypadku korzystania z aplikacji e-TOLL oraz urządzeń ZSL (pamiętać o zaznaczeniu właściwych ikonek). Częstym błędem jest nie włączenia przekazywania pomimo zapisu GPS.

Kiedy obowiązek będzie dotyczył przewoźników z Unii Europejskiej

W pewnych sytuacjach obowiązek zgłoszenia przewozu do systemu monitorowania oraz zapewnienia przekazywania jego danych lokalizacyjnych będzie ciążył również na przewoźnikach mających siedzibę w Unii Europejskiej (i wskazanych powyżej państwach EFTA). Będzie to dotyczyło przejazdów, które wykonywane są do lub z państw trzecich, dla których wymagane jest posiadanie zezwolenia na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy (bądź zezwolenia EKMT). Podobnie jak w przypadku przewoźników spoza Unii Europejskiej, obowiązek ten będzie dotyczył również tych przewozów, dla których obowiązek posiadania zezwolenia został wyłączony na podstawie wiążących Polskę umów międzynarodowych.

Oznacza to, że – przykładowo – przewoźnik mający siedzibę we Francji będzie mógł wykonywać przewóz do Polski bądź przez Polskę na Litwę bez dokonywania zgłoszenia do systemu monitorowania. Jednakże wykonywanie przewozu na Ukrainę bądź z Ukrainy będzie wymagało takiego zgłoszenia.

Powyższe obowiązki zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.

Kary za naruszenie obowiązków SENT

Przykładowe naruszenia za które grożą kary:

  • wykonywanie przewozu drogowego rzeczy bez zgłoszenia do rejestru zgłoszeń grozi kara 12 000 zł
  • nieprzekazywanie danych lokalizacyjnych środka transportu grozi kara 10 000 zł

Kary te zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o transporcie drogowym – pod lp. 3.2a i 3.2b.

Za każde naruszenie może zostać nałożona odrębna kara. Jednocześnie kary grożą za każdy przejazd. Dlatego sankcje te mogą być bardzo surowe, co oznacza, że warto przygotować się do nowych obowiązków.

Jakie dane będzie należało podać w zgłoszeniu SENT?

To jakie dane należy podać w zgłoszeniu SENT znajdą Państwo w art. 28b ust. 3 ustawy o transporcie drogowym. Dane te muszą zostać uzupełnione bardzo skrupulatnie. Każdy, nawet najmniejszy błąd może skutkować nałożeniem kary.

Procedura awaryjna

Należy zwrócić uwagę, że nowe przepisy przewidują również procedurę awaryjną. Dotyczy ona sytuacji, gdy rejestr SENT będzie niedostępny z przyczyn leżących po stronie administracji skarbowej. Należy zwrócić uwagę, że wzór dokumentu w tym przypadku może się różnić od tego obowiązującego w procedurze awaryjnej SENT dot. przewozu towarów wrażliwych. Co ważne, w tym przypadku, dokument zastępujący zgłoszenie będzie należało przesłać do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Podwójne zgłoszenie SENT

Należy również zwrócić uwagę, że niektóre przewozy mogą podlegać „podówjnemu zgłoszeniu SENT”. Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy będą przewożone towary podlegające SENT, przez podmiot zobowiązany do zgłaszania SENT. Przykładowo, jeżeli polska firma będzie nabywała towary podlegające SENT (np. oleje) to będzie ona zobowiązana, jako podmiot odbierający dokonać zgłoszenia SENT (1 zgłoszenie SENT TOWAR). Jeżeli towary te będą przewożone przez przewoźnika z Ukrainy, to będzie on zobowiązany uzupełnić zgłoszenie SENT wystawione przez polską firmę. Będzie jednak zobowiązany również dokonać drugiego zgłoszenia na przejazd jako przewoźnik (2 zgłoszenie SENT UTD). Dla odróżnienia można je określić jako zgłoszenie SENT TOWAR (zgłoszenie z uwagi na rodzaj towaru) oraz SENT UTD (zgłoszenie z uwagi na podmiot zagraniczny). Kwestia ta, na chwilę obecną, nie jes tw pełni wyjaśniona. Powinno to jednak nastąpić w najbliższym czasie.

Właściwe formularze SENT dla zagranicznych przewoźników

Należy również zwrócić uwagę na rodzaje wypełnianych formularzy. W przypadku nowych zgłoszeń SENT UTD będzie to prawdopodobnie nowy formularz. Proszę pamiętać, że w niektórych przypadkach konieczne może być uzupełnienie dwóch formularzy.

Więcej na naszych stronach

Więcej na temat obowiązków SENT można przeczytać w naszych artykułach, m.in. SENT obowiązki towary. Należy zwrócić uwagę, że ustawa SENT w odniesieniu do niektórych towarów już obowiązuje. Nakładane na jej podstawie kary mają wymierny charakter. Dlatego należy bardzo skrupulatnie przestrzegać przepisów oraz stosować się do procedur.

Jeżeli Państwa firma jest zainteresowana szkoleniem z zakresu SENT zapraszamy do kontaktu z Kancelarią. Możecie Państwo nabyć również przygotowany przez nas podręcznik SENT krok po kroku.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji