Dobra reputacja przewoźnika drogowego to warunek wykonywania działalności przewozowej. Stanowi ona jeden z kluczowych warunków uzyskania i utrzymania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Jej utrata może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zawieszenia licencji transportowej, co w praktyce oznacza brak możliwości świadczenia usług przewozowych. Dlatego tak istotne jest zrozumienie, czym jest dobra reputacja, jakie są przyczyny jej utraty oraz jak skutecznie ją chronić i odzyskać w razie utraty.
Dobra reputacja – wymóg wynikający z rozporządzenia unijnego
Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r., ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, dobra reputacja jest jednym z podstawowych warunków prowadzenia działalności transportowej. Oznacza to, że zarówno przedsiębiorca, jak i zarządzający transportem muszą posiadać dobrą reputację.
Dobra reputacja to niekaralność za określone przestępstwa, a także naruszenia z dziedziny transportu drogowego.
Naruszenia za które można stracić dobrą reputację
Dobrą reputację można stracić w przypadku popełnienia przestępstw określonych w art. 5 ust. 2a ustawy o transporcie drogowym. Więcej o tym we wpisie Dobra reputacja w transporcie oraz Przestępstwa powodujące utratę dobrej reputacji.
Jednak to nie przestępstwa, ale najpoważniejsze naruszenia stanowią największe zagrożenie utraty dobrej reputacji. Przepisy prawa transportowego klasyfikują naruszenia według ich wagi. Wyróżnia się trzy kategorie naruszeń:
- Najpoważniejsze naruszenia (NN): są to naruszenia uznane za bezpośrednio zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego lub integralności systemu transportowego. Za najpoważniejsze naruszenia uznaje się np. manipulowanie tachografem, prowadzenie pojazdu bez ważnego prawa jazdy, wykonywanie przewozów pojazdem bez ważnego badania technicznego lub takim, który posiada określone usterki
- Bardzo poważne naruszenia (BPN): choć mniej groźne niż NN, nadal stanowią poważne uchybienia. Mogą to być przypadki przekroczenia dopuszczalnego czasu pracy kierowcy, brak wymaganych dokumentów przewozowych czy niewłaściwe zabezpieczenie ładunku
- Poważne naruszenia (PN): obejmują mniejsze uchybienia, takie jak drobne przekroczenia czasu pracy, nieznaczne braki w dokumentacji
Każde z tych naruszeń, w zależności od częstotliwości i skali, może prowadzić do wszczęcia postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika.
Dobra reputacja – wszczęcie postępowania
W przypadku stwierdzenia naruszeń, odpowiednie organy, takie jak Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) lub starosta, mogą wszcząć postępowanie w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika. To samo dotyczy zarządzającego transportem. Procedura ta obejmuje kilka kluczowych etapów:
- zawiadomienie o wszczęciu postępowania: przewoźnik otrzymuje oficjalne zawiadomienie o rozpoczęciu procedury oceny jego dobrej reputacji
- analiza naruszeń: ocena liczby i rodzaju stwierdzonych naruszeń w kontekście liczby zatrudnionych kierowców oraz skali działalności przedsiębiorstwa
- ocena działań naprawczych: sprawdzenie, czy przewoźnik podjął odpowiednie kroki mające na celu poprawę sytuacji, takie jak wdrożenie planu naprawczego czy procedur zapobiegających dalszym naruszeniom
Plan naprawczy – najważniejszy przy ocenie
Przy ocenie dobrej reputacji najważniejszy jest plan naprawczy. W postępowaniach, które prowadziliśmy Organy praktycznie za każdym razem podkreślały znaczenie planu naprawczego. Dlatego Firma powinna go wdrożyć jak najszybciej. Jednak oprócz wdrożenia planu naprawczego konieczne jest również jego udokumentowanie. Tak by Organ mógł go ocenić. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym wpisie Plan naprawczy pomoże uratować dobrą reputację oraz Jak wdrożyć plan naprawczy.
Dobra reputacja – rodzaje decyzji
Organ prowadzący postępowanie może wydać następujące rodzaje decyzji:
- stwierdzającej utratę dobrej reputacji
- stwierdzającej, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona
- umarzającej postępowanie
Jeżeli Organ stwierdzi, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona lub umorzy postępowanie to sprawa się na tym kończy. Jeżeli natomiast Organ stwierdzi utratę dobrej reputacji to można się od takiej decyzji odwołać. Tryb odwoławczy może się różnić w zależności od tego, który Organ wydał decyzję.
Konsekwencje utraty dobrej reputacji
Konsekwencje utraty dobrej reputacji będą różne dla przewoźnika i zarządzającego transportem.
- w przypadku przewoźnika, konsekwencją utraty dobrej reputacji jest zawieszenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, co następuje odrębną decyzją
- w przypadku zarządzającego transportem, konsekwencją utraty dobrej reputacji jest stwierdzenie niezdolności do kierowania operacjami transportowymi
Dobra reputacja – co zrobić, żeby ją uratować?
Jak wynika z powyższego dobre reputacja jest niezwykle ważna zarówno dla przewoźnika, jak i zarządzającego transportem. Dlatego, w przypadku, gdy zostanie wszczęte postępowanie, należy zrobić wszystko by ją uratować. W szczególności należy brać aktywny udział w postępowaniu, przedłożyć dokumenty, o które prosi Organ, a przede wszystkim wdrożyć i przedstawić plan naprawczy.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.