Jednym z najczęstszych naruszeń powodujących uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji jest wykonywanie przewozu pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego. Drugim naruszeniem, które jest najczęstszą przyczyną wszczęcia postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji jest wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki zakwalifikowane jako niebezpieczne. Jest to naruszenie o symbolu 9.2 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym – w przypadku przewoźników. Albo naruszenie o symbolu 15.2 zał. nr 4 – w przypadku zarządzających transportem. Naruszenie takie kwalifikowane jest jako najpoważniejsze – NN. Zatem już jedno takie naruszenie uzasadnia uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji. Może ona zakończyć się jej utratą. W takim przypadku konsekwencją jest zawieszenie licencji w przypadku przewoźnika, a w przypadku zarządzającego transportem stwierdzenie niezdolności do kierowania operacjami transportowymi.
Jakie usterki kwalifikowane są jako NN?
Zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z dnia 5 listopada 2019 r.w sprawie kontroli ruchu drogowego, usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej pojazdu dzieli się na trzy kategorie:
- usterki drobne
- usterki poważne
- usterki niebezpieczne
Wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji powoduje stwierdzenie usterki kwalifikowanej jako niebezpieczna. Wówczas naruszenie takie ma symbol 9.2 zał. nr 3 do u.t.d.
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne – za każdy pojazd
lp. 9.2. zał nr 3 do u.t.d.
Usterki zakwalifikowane jako drobne lub poważne nie spowodują od razu wszczęcia postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji. Co oczywiście nie oznacza, że należy je tolerować.
Kwalifikacja usterki bardzo istotna
Kwalifikacja usterki następuje w trakcie kontroli, a następnie w trakcie postępowania w przedmiocie nałożenia kary. Ostatecznie decyduje o niej decyzja wydana przez Organ. Jeżeli przewoźnik nie zgadza się z kategorią usterki przyjętą przez Organ, może na to zwrócić uwagę do czasu prawomocności decyzji. Jeżeli tego nie zrobi, wiążąca będzie kwalifikacja przyjęta przez Organ. Kwalifikacji usterki nie można kwestionować w toku postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji.
Ocena dobrej reputacji
Po nałożeniu kary za naruszenie 9.2 (niebezpieczną usterkę) na ogół wszczynane jest postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji. Organ sprawdza w trakcie niego jakie działania naprawcze związane ze stwierdzonym naruszeniem zostały wprowadzone przez przewoźnika. Działania te muszą być udokumentowane i adekwatne do rodzaju naruszenia.
Jeżeli działania naprawcze są odpowiednie i zostaną udokumentowane Organ może wydać pozytywną decyzję i stwierdzić, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona. Jeżeli działania naprawcze nie zostaną wdrożone lub będą nie odpowiednie Organ stwierdzi utratę dobrej reputacji. Działania naprawcze wydają się najistotniejsze dla tego postępowania – co wielokrotnie potwierdzały Organy.
Nie należy zwlekać z działaniami
Jeżeli Firma otrzyma zawiadomienie o wszczęciu postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji powinna jak najszybciej podjąć działania. Zwlekanie z wyjaśnieniami lub ich nieskładanie zadziała na niekorzyść. Więcej na ten temat znajdą Państwo we wpisie Dobra reputacja w transporcie oraz co ma brak przeglądu do licencji? Zachęcamy również do zapoznania się z wpisem Dobra reputacja a brak przeglądu technicznego.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.