Usterka a dobra reputacja

Usterka a dobra reputacja

Jednym z najczęstszych naruszeń powodujących uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji jest wykonywanie przewozu pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego. Drugim naruszeniem, które jest najczęstszą przyczyną wszczęcia postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji jest wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki zakwalifikowane jako niebezpieczne. Jest to naruszenie o symbolu 9.2 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym – w przypadku przewoźników. Albo naruszenie o symbolu 15.2 zał. nr 4 – w przypadku zarządzających transportem. Naruszenie takie kwalifikowane jest jako najpoważniejsze – NN. Zatem już jedno takie naruszenie uzasadnia uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji. Może ona zakończyć się jej utratą. W takim przypadku konsekwencją jest zawieszenie licencji w przypadku przewoźnika, a w przypadku zarządzającego transportem stwierdzenie niezdolności do kierowania operacjami transportowymi.

Jakie usterki kwalifikowane są jako NN?

Zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z dnia 5 listopada 2019 r.w sprawie kontroli ruchu drogowego, usterki stwierdzone podczas drogowej kontroli technicznej pojazdu dzieli się na trzy kategorie:

  • usterki drobne
  • usterki poważne
  • usterki niebezpieczne

Wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji powoduje stwierdzenie usterki kwalifikowanej jako niebezpieczna. Wówczas naruszenie takie ma symbol 9.2 zał. nr 3 do u.t.d.

Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowegopołączeń układu kierowniczegokółoponzawieszeniapodwozia lub innego wyposażeniazakwalifikowane jako niebezpieczne – za każdy pojazd

lp. 9.2. zał nr 3 do u.t.d.

Usterki zakwalifikowane jako drobne lub poważne nie spowodują od razu wszczęcia postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji. Co oczywiście nie oznacza, że należy je tolerować.

Kwalifikacja usterki bardzo istotna

Kwalifikacja usterki następuje w trakcie kontroli, a następnie w trakcie postępowania w przedmiocie nałożenia kary. Ostatecznie decyduje o niej decyzja wydana przez Organ. Jeżeli przewoźnik nie zgadza się z kategorią usterki przyjętą przez Organ, może na to zwrócić uwagę do czasu prawomocności decyzji. Jeżeli tego nie zrobi, wiążąca będzie kwalifikacja przyjęta przez Organ. Kwalifikacji usterki nie można kwestionować w toku postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji.

Ocena dobrej reputacji

Po nałożeniu kary za naruszenie 9.2 (niebezpieczną usterkę) na ogół wszczynane jest postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji. Organ sprawdza w trakcie niego jakie działania naprawcze związane ze stwierdzonym naruszeniem zostały wprowadzone przez przewoźnika. Działania te muszą być udokumentowane i adekwatne do rodzaju naruszenia.

Jeżeli działania naprawcze są odpowiednie i zostaną udokumentowane Organ może wydać pozytywną decyzję i stwierdzić, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona. Jeżeli działania naprawcze nie zostaną wdrożone lub będą nie odpowiednie Organ stwierdzi utratę dobrej reputacji. Działania naprawcze wydają się najistotniejsze dla tego postępowania – co wielokrotnie potwierdzały Organy.

Nie należy zwlekać z działaniami

Jeżeli Firma otrzyma zawiadomienie o wszczęciu postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji powinna jak najszybciej podjąć działania. Zwlekanie z wyjaśnieniami lub ich nieskładanie zadziała na niekorzyść. Więcej na ten temat znajdą Państwo we wpisie Dobra reputacja w transporcie oraz co ma brak przeglądu do licencji? Zachęcamy również do zapoznania się z wpisem Dobra reputacja a brak przeglądu technicznego.

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji