Częstym pytaniem, z którym do naszej kancelarii zwracają się firmy wykonujące przewozy podlegające SENT jest to, czy w przypadku błędów lub naruszeń SENT możliwe jest złożenie czynnego żalu. Odpowiedź na to pytanie jest dość jednoznaczna. W przypadku procedury SENT, przepisy nie przewidują instytucji czynnego żalu. Co zatem może zrobić firma, która sama odkryje błąd i chce go naprawić lub wyjaśnić? O tym w dalszej części artykułu SENT czynny żal.
Ustawa o o systemie monitorowania przewozu
SENT to skrót określający ustawę z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Uzasadnieniem jej wejścia w życie było przeciwdziałanie uszczupleniom podatkowym. Z tego względu obowiązki SENT powszechnie kojarzone są z obowiązkami podatkowymi. Tym bardziej, że na samym początku obowiązywania, ustawa SENT dotyczyła tylko wąskiej grupy tzw. towarów wrażliwych. Następnie dopiero swoim zakresem objęła kolejne towary, takie m. in. jak odpady, a w ostatnim czasie produkty rolne.
Czynny żal w prawie podatkowym
W prawie podatkowym obowiązuje dobrze znana przedsiębiorcom instytucja czynnego żalu. Jest nim dobrowolne przyznanie się do naruszenia przepisów podatkowych składane przez osobę która dopuściła się naruszenia. Jego złożenie i wypełnienie pozostałych z nim związanych warunków pozwala uniknąć kary za naruszenie. Więcej na temat czynnego żalu można przeczytać w artykule. Czynny żal nie występuje wyłącznie w prawie podatkowym, ale wywodzi się z prawa karnego. Z tym jednak, że w prawie karnym nie ma jednej jego definicji. Ogólnie na gruncie prawa karnego, przez czynny żal rozumie się zarówno dobrowolne odstąpienie od dokonania przestępstwa, jak i dobrowolne zapobieżenie skutkowi przestępstwa. Dotyczy to czynnego żalu w przypadku usiłowania. Jak wskazuje się w komentarzach, warunkiem skorzystania z dobrodziejstwa czynnego żalu jest to, aby sprawca odstąpił od usiłowania lub zapobiegł skutkowi dobrowolnie. Tzn. z własnej woli, a nie zmuszony został do tego zaistniałymi okolicznościami. Na gruncie kodeksu karnego skarbowego, czynny żal polega na tym, że sprawca po popełnieniu czynu zabronionego zawiadamia o tym organ, ujawniając istotne okoliczności tego czynu. W przypadku naruszeń związanych z błędami w deklaracjach podatkowych czynny żal polega na ich korekcie.
Tym samym na gruncie prawa nie ma jednego uniwersalnego pojęcia czynnego żalu. Terminu tego używa się w odniesieniu do różnych rozwiązań prawnych. W szczególności do tych, które przewidują niekaralność w przypadku dobrowolnego przyznania się do popełnienia naruszenia.
SENT a czynny żal
W związku z powszechnym kojarzeniem obowiązków SENT z obowiązkami podatkowymi uzasadnione jest pytanie, czy w przypadku błędów lub naruszeń SENT ma zastosowanie czynny żal? Jak już wskazano na samym wstępie, w przypadku procedury SENT, przepisy nie przewidują instytucji czynnego żalu. Co zatem może zrobić firma, która sama odkryje błąd i chce go naprawić lub wyjaśnić? Niestety w tym zakresie przepisy milczą. Przepisy SENT nie przewidują instytucji czynnego żalu, na wzór rozwiązania obowiązującego w prawie podatkowym. Firma, która odkryje błąd lub naruszenie i dobrowolnie zgłosi to Organowi nie ma zagwarantowanej niekaralności. Dlatego dokonanie „czynnego żalu” w przypadku SENT wiąże się z ryzykiem, że nie zostanie on uwzględniony. Swoisty czynny żal może zostać ewentualnie uwzględniony jako podstawa odstąpienia od nałożenia kary. W przypadku naruszeń SENT Organy mogą odstąpić od nałożenia kary, m. in. z uwagi na interes publiczny. Stanowi on klauzulę generalną pozwalająca uwzględnić różne okoliczności. Zatem wydaje się, że również okoliczność dobrowolnego poinformowania o wykrytym błędzie lub naruszeniu. Należy jednak podkreślić, że nie ma pewności, że Organ uwzględni swoisty czynny żal, jako okoliczność uzasadniającą odstąpienie od nałożenia kary.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.