LPG objęte systemem SENT.

LPG objęte systemem SENT.

Od 1 grudnia 2019 r. transport LPG został objęty system SENT.

Monitorowanie dotyczy towarów objętych pozycją CN ex 2711propan, butan albo mieszaniny propanu-butanu, bez względu na ich ilość w przesyłce.

Nie każdy przewóz podlega monitorowaniu

Monitorowaniu nie podlega gaz LPG:

  1. objęty procedurą celną tranzytu, składowania, odprawy czasowej, przetwarzania, wywozu albo powrotnym wywozem;
  2. przemieszczany, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem:
    • e-AD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym:
      • z nadanym numerem referencyjnym, uzyskanym z krajowego systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, albo
      • przekazanego do krajowego systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, przez właściwe władze innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, albo
    • dokumentu zastępującego e-AD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 15a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;2a)
  3. przemieszczany, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem:
    • e-DD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, z nadanym numerem referencyjnym, uzyskanym z krajowego systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, albo
    • dokumentu zastępującego e-DD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18 c ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
  4. przewożony w opakowaniach jednostkowych, których masa brutto nie przekracza 69 kg lub objętość nie przekracza 85 litrów.

Obowiązki SENT dotyczą zarówno transportu drogowego, jak i kolejowego.

Przeczytaj także:

Do obowiązków przewoźnika związanych z objęciem LPG systemem SENT należy:

  • wyposażenie środka transportu w lokalizator,
  • odebranie numeru referencyjnego od wysyłającego LPG (numer jest ważny 10 dni),
  • uzupełnienie zgłoszenia SENT o:
    • dane przewoźnika obejmujące:  imię i nazwisko albo nazwę, adres zamieszkania albo siedziby,
    • numer NIP przewoźnika albo numer, za pomocą którego przewoźnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług albo podatku od wartości dodanej,
    • numery rejestracyjne środka transportu,
    • miejsce i datę rozpoczęcia przewozu towaru na terytorium kraju,
    • planowaną datę zakończenia przewozu towaru,
    • numer zezwolenia, zaświadczenia lub licencji w rozumieniu przepisów o transporcie drogowym,
    • nr dokumentu przewozowego towarzyszącego przewożonemu towarowi,
    • numer lokalizatora albo numer urządzenia;
  • przekazanie numer referencyjnego kierującemu przed rozpoczęciem przewozu towaru,
  • zapewnienie w trakcie całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego tym zgłoszeniem,
  • aktualizowanie danych w przypadku ich zmiany,

Do obowiązków kierowcy związanych z objęciem LPG systemem SENT należy:

  • włączenie lokalizatora przed rozpoczęciem przewozu towaru lub z chwilą rozpoczęcia przewozu towaru na terytorium kraju
  • wyłączenie lokalizator nie wcześniej niż z chwilą dostarczenia towaru (w przypadku kilku miejsc dostarczenia towaru na terytorium kraju z chwilą dostarczenia towaru do ostatniego miejsca na terytorium kraju), lub zakończenia przewozu towaru na terytorium kraju
  • niezwłoczne zatrzymania się na najbliższym parkingu samochodowym lub w najbliższej zatoce postojowej w przypadku stwierdzenia trwającej dłużej niż godzinę niesprawności lokalizatora albo zewnętrznego systemu lokalizacji.

Zgłoszenie zbiorcze – możliwe jest objęcie jednym zgłoszeniem kilku dostaw LPG dokonywanych w ramach jednego przewozu.

Przewoźnik i kierowca muszą dopilnować kilku spraw

Należy zwrócić uwagę, że geolokalizator musi zostać włączony przed rozpoczęciem przewozu towaru, a nie na przykład chwilę po jego rozpoczęciu. Za rozpoczęcie przewozu bez włączonego lokalizatora, z karą musi liczyć się zarówno przewoźnik, jak i kierowca.

Należy również zwrócić uwagę, że przez przewóz należy rozumieć także postoje wymagane podczas przemieszczania, przeładunku oraz rozładunku towaru. Ma to znaczenie dla tego kiedy powinien być włączony geolokalizator. W szczególności w przypadku zgłoszeń zbiorczych, gdy towar będzie dostarczany do kilku odbiorców.

Obowiązki odbiorcy gazu LPG

Odbiorca gazu LPG na stację jest zobowiązany uzupełnić zgłoszenie SENT o następujące dane:

  • stany liczników ze wszystkich dystrybutorów, z których są wydawane te towary, odczytane bezpośrednio przed załadunkiem towarów do zbiornika,
  • numery fabryczne dystrybutorów, o których mowa powyżej,
  • objętość towaru, który został dostarczony do miejsca dostarczenia, wyrażoną w litrach.

Za naruszenie SENT grożą kary

Za naruszenie przepisów SENT grożą kary  zarówno przewoźnikom, jak i kierowcom. Kary grożą nie tylko za celowe niezgłoszenie transportu, ale również za błędy w zgłoszeniu. Takiej jak np. błąd w numerze rejestracyjnym cysterny, niewpisanie numeru licencji transportowej lub zaświadczenia, błąd w numerze lokalizatora, brak aktualizacji danych objętych zgłoszeniem. Z karą musi liczyć się zarówno kierowca, jak i przewoźnik, jeżeli w czasie jazdy przestanie działać lokalizator, a kierowca nie zaprzestanie jazdy. Dotyczy to niesprawności trwającej dłużej niż godzinę. Ustawa SENT przewiduje kary administracyjne, zatem o ich nałożeniu decydować będzie sam obiektywny fakt naruszenia obowiązków, bez względu na to czy był zawiniony.

Kary pieniężne grożą również odbiorcom LPG na stacje,którzy nie uzupełnią zgłoszenia o wymagane dane.

Podstawa prawna: Gaz propan, butan albo mieszaniny propanu-butanu (CN ex 2711) został objęty systemem nadzoru na mocy  rozporządzenia z dnia 6 sierpnia 2019 r.  zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Obecnie dotyczy go rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2020 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami

Więcej na tema SENT po kliknięciu w link.

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji