W marcu 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt rozporządzenia, przewidujący rozszerzenie katalogu towarów objętych monitorowaniem SENT o odzież i obuwie. Do projektu rozporządzenia, przedsiębiorcy oraz organizacje branżowe złożyły liczne stanowiska w ramach konsultacji publicznych. Zatem, czy nowe przepisy mają uzasadnienie i czy wejdą w życie? O tym piszemy poniżej – w artykule SENT odzież i obuwie.
SENT odzież i obuwie
Ministerstwo Finansów proponuje, aby monitorowaniem objąć następujące kategorie towarów:
- z działu 61 i 62 CN – artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe,
- z pozycji CN 6309 00 00 – odzież używana i pozostałe artykuły używane,
- z działu 64 CN – obuwie, getry i tym podobne; części tych artykułów.
Tym samym przewóz odzieży i obuwia byłby monitorowany, podobnie, jak to jest w przypadku przewozów paliw, czy też alkoholi. Podlegałby on zgłoszeniom do rejestru SENT oraz monitorowaniu GPS. Przewóz taki mógłby być również kontrolowany w drodze nałożenia tzw. dyrektywy kontroli.
Jakie jest uzasadnienie projektowanych zmian?
W uzasadnieniu projektu rozporządzenia wskazano, że przyczyną proponowanych zmian jest „istotne ryzyko” związane z uszczupleniem należnego podatku VAT w ramach handlu tekstyliami i obuwiem – zwłaszcza w zakresie importu z państw trzecich. Przedstawione przez Ministerstwo regulacje wynikać mają z konieczności przeciwdziałania nieprawidłowościom w obrocie tymi towarami, również w zakresie pojawiających się w tym obszarze oszustw podatkowych. Projektodawcy wskazują przy tym także na „chęć ochrony rynku krajowego przed towarami niebezpiecznymi i nieuczciwą konkurencją”.
Nie każdy przewóz odzieży i obuwia ma podlegać monitorowaniu
Zarazem nie każdy transport odzieży i obuwia byłby objęty nowym obowiązkiem SENT. Zgodnie z przedstawioną propozycją, co do zasady monitorowaniu nie podlegałby przewóz towarów rozpoczynający się na terytorium kraju (w Polsce). Wyjątkami od tej zasady byłby przewóz towarów pochodzących z terytorium państwa trzeciego, po uprzednim dopuszczeniu ich w kraju do swobodnego obrotu w Unii Europejskiej i miejsce dostarczenia towaru jest poza terytorium kraju, lub do którego nie dołączono faktury w formie papierowej dokumentującej sprzedaż.
Obowiązkom SENT nie podlegałby również przewóz paczek pocztowych do 20 kg i o określonych wymiarach, wykonywany przez operatorów pocztowych.

Dalsze rozszerzanie systemu SENT
Projektowane zmiany stanowią kolejne rozszerzania zakresu zastosowania przepisów ustawy SENT. O ile początkowo (w 2017 r., kiedy przepisy tej ustawy zostały uchwalone) lista towarów objętych systemem monitorowania nie była długa. Obejmowała ona przede wszystkim takie „towary wrażliwe”, jak paliwa ciekłe, alkohole, preparaty smarowe czy też susz tytoniowy. Tak z czasem stopniowo do tego grona dołączały kolejne kategorie towarów. Obecnie monitorowanie przewozów dotyczy również takich ładunków, jak odpady, węgiel, koks oraz liczne produkty rolne.
Nowe obowiązki dla tysięcy przedsiębiorców
Nie sposób nie dostrzec, że objęcie systemem SENT przewozu produktów odzieżowych i obuwia, będzie wiązało się z dodatkowym obciążeniem, zarówno dla części przedsiębiorców z branży tekstylnej, jak i przewoźników przewożących takie towary. MF szacuje, że przepisy mogą dotyczyć ok. 18 tys. podmiotów. Dla wielu przedsiębiorców (często zaliczających się do grona mikro i małych przedsiębiorców) będzie to pierwsze zetknięcie z systemem monitorowania przewozu towarów. Obowiązki przewidziane w przepisach ustawy SENT obwarowane są wysokimi, sztywno określonymi karami pieniężnymi. W niektórych przypadkach w wysokości 46% wartości brutto towaru przewożonego podlegającego obowiązkowi zgłoszenia. Są one często nakładane za nawet drobne i przypadkowe omyłki, niemające wpływu na legalność obrotu.
Jakkolwiek los przedstawionego projektu nie jest jeszcze przesądzony, to już teraz warto obserwować kolejne kroki Ministerstwa. Tak, aby w razie takiej potrzeby z wyprzedzeniem móc się przygotować do nowych obowiązków. Proponowany obecnie projekt przewiduje 3-miesięczny okres między podpisaniem i ogłoszeniem rozporządzenia a jego wejściem w życie.
Jako kancelaria przygotowujemy opinie dotyczące SENT, przeprowadzamy szkolenia SENT oraz uczestniczymy w opracowaniu procedur dotyczących SENT.
Autorzy: adwokat dr Dawid Korczyński, prawnik Kacper Depta | PrawnicyTransportu.pl
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.