SENT kaucja

SENT – kaucja

W przypadku zagranicznych przewoźników, gdy kontrolujący stwierdzą nieprawidłowości  w SENT, pobiorą kaucję w wysokości odpowiadającej przyszłej karze pieniężnej. (SENT-kaucja)

Wpłacenie kaucji stanowi warunek zwolnienia pojazdu wraz z towarem do dalszej jazdy. W przypadku gdy kaucja nie zostanie zapłacona pojazd wraz z towarem zostaną skierowane lub usunięte do miejsca wskazanego przez funkcjonariuszy.

Kaucję pobiera się w formie gotówkowej – za pokwitowaniem, lub bezgotówkowej jeżeli pobierający ją dysponuje odpowiednim urządzeniem do autoryzacji transakcji.

Kaucja na poczet kary pieniężnej

Kaucję w wysokości odpowiadającej przyszłej karze pieniężnej pobiera się od przewoźnika, który ma siedzibę w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska. Dotyczy to zarówno przewoźników z innych państw Unii Europejskiej, jak i spoza niej. Podstawę prawną pobrania kaucji stanowi art 31 ustawy SENT (kaucja).

Kaucję od przewoźnika pobiera się w przypadku:

  • niedokonania zgłoszenia przez przewoźnika
  • stwierdzenia, że towar nie odpowiada co do rodzaju, ilości, masy lub objętości towarowi wskazanemu przez przewoźnika w zgłoszeniu
  • nieprzedstawienia środka transportu do kontroli oraz do usunięcia zamknięć urzędowych
  • dostarczenia zgłoszonego paliwa opałowego do innego miejsca  niż wskazane w potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego
  • nie uzupełnienia zgłoszenia o dane wymagane przez ustawę
  • niewywiązania się z obowiązku wyposażenia środka transportu w lokalizator i z zapewnienia przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu
  • niezaktualizowania danych zawartych w zgłoszeniu

Nie wpłacenie kaucji, zwrot pojazdu

W przypadku gdy kaucja nie zostanie zapłacona środek transportu wraz z towarem jest kierowany albo usuwany do najbliższego miejsca, które spełnia warunki przechowywania towarów będących przedmiotem przewozu. W takiej sytuacji zwrot pojazdu z towarem nastąpi po uiszczeniu kaucji i opłat za usunięcie, strzeżenie i przechowywanie środka transportu lub towaru. (SENT-kaucja) 

Pobranie kaucji nie przesądza sprawy

Pobranie kaucji nie przesądza sprawy. W takim przypadku prowadzone jest całe postępowanie na takich samych zasadach jak w przypadku przewoźników mających siedzibę w Polsce.W trakcie postępowania przewoźnik może składać wyjaśnienia, przedstawiać dowody. Przewoźnik może kwestionować stwierdzone naruszenia, jeżeli istnieją do tego podstawy. W konsekwencji postępowanie może zakończyć się umorzeniem i zwrotem kaucji. Jeżeli istnieją podstawy można również wnosić o odstąpienie od nałożenia kary. Jeżeli sprawa zakończy się pozytywnie dla przewoźnika kaucja zostanie zwrócona. W przypadku negatywnej decyzji organy pokryją z kaucji nałożoną karę.

Więcej na temat przebiegu postępowania można znaleźć we wpisie SENT – Postępowanie dotyczące nałożenia kary pieniężnej. Informację o tym kiedy organ może odstąpić od nałożenia kar we wpisie SENT-czy możliwe jest uniknięcie kar za błędy? O tym jak wnieść odwołanie w SENT-odwołanie od kary. Z ustawą SENT można zapoznać się klikając w link.

Kaucja-zamknięcia urzędowe

Kaucja w stałej wysokości 2 000 zł zostanie pobrana również w przypadku nałożenia na środek transportu lub towar zamknięć urzędowych. Może to nastąpić jeżeli  w trakcie kontroli przewozu  stwierdzono, że towar nie odpowiada co do rodzaju, ilości, masy lub objętości towarowi wskazanemu w zgłoszeniu albo przewóz towarów wiąże się ze zwiększonym ryzykiem. Dotyczy to zarówno przewoźników krajowych, jak i zagranicznych.

Jak można zapłacić kaucję? 

W przypadku kontroli przewozu zgłoszonego do rejestru SENT, kaucja może zostać uiszczona:

  • w formie gotówkowej za pokwitowaniem, lub
  • za pomocą instrumentu płatniczego, jeżeli pobierający kaucję dysponuje odpowiednim urządzeniem do autoryzacji transakcji płatniczych.

Kwestię tę reguluje przepis art. 15 ust. 5 w zw. z art. 31 ust. 1 ustawy SENT.

Natomiast w przypadku przewozów zgłaszanych przez przewoźników zagranicznych do rejestru RMPD, kwestię pobrania kaucji reguluje art. 94 ust. 4 i 5 ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z tymi przepisami, kaucja pobrana może zostać w formie:

  • gotówkowej za pokwitowaniem, lub
  • bezgotówkowej – przelewu na wyodrębniony rachunek bankowy organu administracji, a także
  • za pomocą karty płatniczej – w przypadku poboru kaucji przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

Zatem w przypadku stwierdzenia w toku kontroli nieprawidłowości związanych z realizacją przewozu RMPD, przewoźnik zagraniczny może uiścić kaucję gotówkowo lub przelewem, a jeśli kontrolę przeprowadza ITD – również za pomocą karty bankowej. Jeśli kontrolę przeprowadza inny podmiot (np. organy KAS), wówczas kontrolujący nie mają obowiązku przyjęcia płatności kartą – lecz nie mogą odmówić przyjęcia kaucji w formie przelewu bankowego, gdyż możliwość taka wynika wprost z ustawy. W takiej sytuacji trzeba jednak pamiętać, że wszelkie koszty przelewu ponosi przewoźnik i nie podlegają one zwrotowi. Co więcej, do czasu wpłynięcia środków na wskazany rachunek bankowy pojazd może nie zostać zwolniony do dalszej jazdy – co niekiedy może prowadzić do istotnych opóźnień. 

W przypadku wpłacenia kaucji przelewem liczy się data wpływu na konto Organu

Należy również zwrócić uwagę, że w przypadku wpłaty kaucji przelewem nie liczy się data wydania dyspozycji przelewu, ale data zaksięgowania kaucji na rachunku bankowym właściwego Urzędu. Przy czym na ogół nie jest to ten Urząd, który prowadzi kontrolę, ale Urząd wyznaczony do wpłacania kar. Następnie Urząd ten musi potwierdzić wpłynięcie kaucji. I dopiero wówczas następuje zwolnienie pojazdu do dalszej jazdy. W praktyce, w przypadku wpłaty kaucji przelewem, cała procedura może trwać nawet kilka dni. W tym czasie pojazd z towarem jest zablokowany. Należy to brać pod uwagę rozważając wpłacenie kaucji w formie przelewu, w szczególności, jeżeli po drodze jest weekend lub święta (tzw. bank holiday). Dlatego najczęstszą formą wpłacania kaucji jest forma gotówkowa za pokwitowaniem.

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji