W artykule Dobra reputacja w transporcie opisaliśmy czym jest dobra reputacja, za jakie naruszenia można ją stracić i jak wygląda postępowanie dotyczące jej oceny. Zamieściliśmy również wyszukiwarkę najpoważniejszych naruszeń (NN). W tym artykule zwracamy uwagę na to, jak odzyskać dobrą reputację – kiedy to nastąpi. Te same okoliczności będą skutkować również tym, że nie zostanie ona odebrana.
Dobra reputacja nie jest zabierana automatycznie
W pierwszej kolejności należy przypomnieć, że samo naruszenie lub popełnienie przestępstwa nie powoduje automatycznie utraty dobrej reputacji. Jej utarta następuje po ewentualnym przeprowadzeniu postepowania w przedmiocie jej oceny. Jeżeli natomiast dojdzie do utraty dobrej reputacji, to stan taki ma charakter czasowy. Dobrą reputację można odzyskać poprzez zastosowanie środka rehabilitacyjnego, o czym stanowi art. 6 ust 3 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009.
Jeżeli prowadzone jest wobec Ciebie postępowanie dotyczące kary lub oceny dobrej reputacji zapraszamy do kontaktu z Kancelarią. Skontaktuj się z nami pod numerem telefonu 691 839 919 lub mailowo sekretariat@prawnicytransportu.pl
Środki rehabilitacyjne
Zgodnie z przepisami, wymóg dobrej reputacji nie jest spełniony do czasu zastosowania środka rehabilitacyjnego. Środkami rehabilitacyjnymi są:
- zatarcie skazania za przestępstwa określone w art. 5 ust. 2a
- zatarcie skazania za przestępstwa w dziedzinach określonych w art. 6 ust. 1 lit a rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 w zakresie spełniania wymogu dobrej reputacji popełnione poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- zatarcie skazania za wykroczenia stanowiące naruszenia określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 lub załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403
- upływ roku od dnia nałożenia grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia stanowiące naruszenia określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 lub załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403
- sytuacja, w której nałożone sankcje administracyjne za naruszenia określone w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 lub załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403 staną się niebyłe
- upływ roku od dnia orzeczenia lub nałożenia prawomocnie kary w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym za naruszenia określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/403
Nałożoną karę pieniężną za najpoważniejsze naruszenie uważa się za niebyłą po upływie roku od dnia wykonania decyzji administracyjnej o jej nałożeniu.
Plan naprawczy pomoże odzyskać dobrą reputację
W przypadku wszczęcia postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji, najważniejsze znaczenie ma plan naprawczy. Wdrożenie planu naprawczego i przedstawienie go Organowi może pomóc utrzymać dobrą reputację. Istotnym jest by jak najwcześniej po naruszeniu podjąć działania polegające na wprowadzeniu działań naprawczych. Jeżeli firma transportowa otrzyma zawiadomienie o wszczęciu postępowania powinna na nie jak najszybciej odpowiedzieć. Powinna również jak najszybciej przedstawić podjęte działania naprawcze.
Zapraszamy również do zapoznania się z naszymi następującymi wpisami:
- Dobra reputacja w transporcie
- Dobra reputacja przewoźnika drogowego
- Plan naprawczy pomoże uratować dobrą reputację
- Jak wdrożyć plan naprawczy
- Dobra reputacja przewoźnika drogowego 2025
- Usterka a dobra reputacja
- Dobra reputacja a brak przeglądu technicznego
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.