Dobra reputacja przewoźnika drogowego to jeden z warunków prowadzenia działalności transportowej. Należy ją posiadać zarówno w chwili ubiegania się o wydanie licencji, jak i przez cały czas jej posiadania. Dobrą reputację można stracić w przypadku popełnienia określonych naruszeń w dziedzinie transportu drogowego. Utrata dobrej reputacji prowadzi do zawieszenia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. W takim przypadku wykonywanie transportu jest niemożliwe. Dobra reputacja dotyczy przewozów zarobkowych. Nie dotyczy natomiast przewozów na potrzeby własne. W tym wpisie, w oparciu o przeprowadzone postępowania dotyczące oceny dobrej reputacji, wskażemy jakie naruszenia były najczęstszą przyczyną wszczynania postępowań dotyczących oceny dobrej reputacji.
Czym jest dobra reputacja przewoźnika drogowego?
Dobra reputacja przewoźnika drogowego to spełnienia wymogu niekaralności za określone przestępstwa albo poważne, bardzo poważne lub najpoważniejsze naruszenia przepisów w dziedzinie transportu drogowego. Pełna definicja tego pojęcia znajduje się we wpisie dobra reputacja w transporcie.
O co chodzi z kategorią naruszeń NN, BPN, PN?
Główną przyczyną utraty dobrej reputacji jest popełnienie określonych naruszeń w dziedzinie transportu drogowego. Dzielimy je według wagi na najpoważniejsze naruszenia (NN), bardzo poważne naruszenia (BPN) oraz poważne naruszenia (PN). Najniebezpieczniejsze są naruszenia kwalifikowane jako najpoważniejsze – NN. Popełnienie chociażby jednego takiego naruszenia może spowodować uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji. W przypadku BPN i PN o wszczęciu postępowania dotyczącego dobrej reputacji decyduje częstotliwość ich popełnienia obliczona wg wzoru. Obliczając częstotliwość bierze się pod uwagę wagę naruszenia oraz średnią liczbę kierowców zatrudnionych przez firmę w ciągu roku. Więcej na ten temat na dedykowanej stronie DobraReputacja.expert oraz we wpisie Dobra reputacja w transporcie.
Najczęstsze naruszenia za które uruchamiana jest procedura oceny dobrej reputacji
Według naszych obserwacji do najczęstszych naruszeń powodujących uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji przewoźnika drogowego w roku 2024 należały:
- wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnego okresowego badania technicznego (lp. 9.1 zał. nr 3 do u.t.d.)
- wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne (lp. 9.2 zał. nr 3 do u.t.d.)
- posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (lp. 6.3.3 zał. nr 3 do u.t.d.)
- podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu (lp. 6.1.3 zał. nr 3 do u.t.d.)
Plan naprawczy – ważny dla ochrony dobrej reputacji
Wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji nie musi oznaczać jej utraty. Często dobrą reputację można uratować wdrażając odpowiedni plan naprawczy. Sporo o tym napisaliśmy we wpisie Plan naprawczy pomoże uratować dobrą reputację. Zachęcamy do zapoznania się ze wspomnianym wpisem.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.