Utrata dobrej reputacji w transporcie-konsekwencje

Utrata dobrej reputacji w transporcie-konsekwencje

Z czym wiąże się utrata dobrej reputacji przewoźnika drogowego lub zarządzającego transportem? Czy dobrą reputację można uratować lub odzyskać? Czym jest plan naprawczy i jak go wprowadzić? Czy od utraty dobrej reputacji można się odwołać? To pytania, na które odpowiemy w artykułach na naszej stronie.

Dobra reputacja przewoźnika i zarządzającego transportem

Dobrą reputację musi posiadać zarówno przewoźnik, jak i zarządzający transportem. W obydwóch przypadkach dobra reputacja to spełnienie wymogu niekaralności za określone przestępstwa umyślne lub naruszenia w dziedzinie transportu drogowego. Przy czym nie wszystkie naruszenia prowadzą do utraty dobrej reputacji. Wszystko zależy od ich kwalifikacji. Naruszenia te dzielą się na najpoważniejsze (NN), bardzo poważne (BPN) i poważne (PN). Największym zagrożeniem dla przewoźnika są najpoważniejsze naruszenia (NN). Już jedno takie naruszenie może spowodować uruchomienie procedury oceny dobrej reputacji. W przypadku BPN i PN o uruchomieniu procedury oceny dobrej reputacji decyduje częstotliwość ich popełnienia. Jest ona obliczana według wzoru (wagi naruszenia, czasu i średniej liczby kierowców zatrudnionych przez przewoźnika w ciągu roku).

Postępowanie dotyczące dobrej reputacji

Postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji jest wszczynane po stwierdzeniu naruszenia. Stwierdzenie to musi nastąpić decyzją ostateczną lub prawomocną (jeżeli decyzja została zaskarżona do sądu). Procedura oceny dobrej reputacji rozpoczyna się od zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego. Jest ono przysyłane do strony przez Organ prowadzący postępowanie. Organem tym jest albo Główny Inspektor Transportu Drogowego lub Starosta/Prezydent Miasta. W zależności od tego, których z tych organów jest właściwy w zakresie dotyczącym zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Sposoby zakończenia postępowania

Wszczęcie postępowania dotyczącego oceny dobrej reputacji nie musi zakończyć się jej zabraniem. W wielu przypadkach możliwe jest jej uratowanie, o czym piszemy dalej.

Postępowanie dotyczącej dobrej reputacji może zakończyć się wydaniem następujących decyzji:

  • stwierdzającej utratę dobrej reputacji
  • stwierdzającej, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona
  • umarzającej postępowanie

Odwołanie od decyzji o utrata dobrej reputacji

Od decyzji o utracie dobrej reputacji można się odwołać. W przypadku gdy sprawę prowadziło GITD można złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub skargę do sądu administracyjnego. Obydwa tryby różnią się od siebie i różne są terminy złożenia wniosku oraz skargi. Różne są również konsekwencje obydwóch środków zaskarżenia. Także decyzja w tym zakresie musi być przemyślana. Po złożeniu odwołania, Organ albo utrzymuje decyzję w mocy, albo ją uchyla i zmienia lub umarza postępowanie. Zależy to od okoliczności konkretnej sprawy. Decyzję utrzymującą w mocy można zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Konsekwencje utraty dobrej reputacji

Utrata dobrej reputacji wiąże się z konsekwencjami zarówno dla przewoźnika, jak i zarządzającego transportem. Konsekwencje te są różne – w zależności od tego, kogo dotyczyła decyzja o utracie dobrej reputacji.

Przewoźnik drogowy – konsekwencje

W przypadku przewoźnika drogowego konsekwencją utraty dobrej reputacji jest zawieszenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Więcej o tym można przeczytać we wpisie zawieszenie licencji transportowej.

Zarządzający transportem – konsekwencje

W przypadku zarządzającego transportem konsekwencją utraty dobrej reputacji jest stwierdzenie niezdolności do kierowania operacjami transportowymi. Jest to tzw. cofnięcie certyfikatu CKZ. Więcej o tym można przeczytać w naszym wpisie dobra reputacja zarządzającego transportem.

Jak uratować dobrą reputację?

Jak wcześniej wskazano, wszczęcie postępowania dotyczącego dobrej reputacji nie zawsze musi skutkować jej utratą. W wielu przypadkach możliwe jest jej uratowanie.

Plan naprawczy

Dla uratowania dobrej reputacji najistotniejszy jest plan naprawczy. Jego wdrożenie oraz przedstawienie organowi jest niezwykle istotne. Dlatego stanowi on ważny element brany pod uwagę w trakcie wydawania decyzji. Wskazuje na to szereg decyzji w sprawach, w których reprezentowaliśmy naszych Klientów.

Plan naprawczy to:

  • podjęte działania mające na celu wdrożenie prawidłowej dyscypliny pracy.
  • wdrożone procedury zapobiegające powstawaniu naruszeń obowiązków lub warunków przewozu drogowego

W przypadku planu naprawczego nie jest jednak wystarczające samo jego wdrożenie. Konieczne jest również jego udokumentowanie. Plan naprawczy musi być adekwatny do naruszeń w związku z którymi zostało wszczęte postępowanie. Od lat pomagamy Klientom we wdrażaniu, opisywaniu i dokumentowaniu działań naprawczych. Więcej o planie naprawczym można przeczytać we wpisie Plan naprawczy pomoże uratować dobrą reputację

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji