Jeżeli towar ulegnie uszkodzeniu, zniszczeniu lub zaginięciu podczas przewozu, uprawnionemu przysługuje odszkodowanie od przewoźnika. Przewoźnicy na ogół posiadają odpowiednie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OCP). Może ono pokryć szkody poniesione przez nadawcę lub odbiorcę towaru. Zależy to jednak od zakresu ubezpieczenia. Jeżeli ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania, nie oznacza to, że nie jest ono należne od przewoźnika. Jeżeli odszkodowanie wypłaci sam przewoźnik, może on dochodzić jego zwrotu od ubezpieczyciela OCP. Zależy to jednak od zakresu ubezpieczenia.
Więcej na temat ubezpieczenia OCP oraz zakresu odpowiedzialności przewoźnika napisaliśmy we wpisach
- Likwidacja szkody OCP
- Wypłata z OCP przewoźnika-pomoc prawna
- 8.33 SDR za kilogram brakującego towaru
- List przewozowy a wypłata z OCP
Jak ubiegać się o odszkodowanie?
- Zgromadzenie dokumentów – potrzebne będą:
- list przewozowy (CMR w przypadku transportu międzynarodowego)
- faktura za przewożony towar
- protokół szkody (np. sporządzony przy odbiorze towaru)
- dokumentacja zdjęciowa uszkodzonego towaru
- ewentualnie inne dowody na poniesioną stratę
- Zgłoszenie szkody przewoźnikowi
- zgłoszenie należy złożyć jak najszybciej i powinno zostać złożone na piśmie
- w transporcie krajowym obowiązuje termin 7 dni na zgłoszenie szkody od dnia odbioru uszkodzonego towaru
- w transporcie międzynarodowym (zgodnie z Konwencją CMR) – uszkodzenia jawne należy zgłosić w chwili dostawy, a jeżeli chodzi o uszkodzenia niewidoczne – do 7 dni od daty dostawy
– opóźnienie dostawy może stanowić podstawę do odszkodowania tylko wówczas, gdy zastrzeżenie zostało skierowane na piśmie w terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy
- Rozpatrzenie reklamacji
- reklamacja pisemna zawiesza przedawnienie aż do dnia, w którym przewoźnik na piśmie odrzuci reklamację i zwróci załączone do niej dokumenty.
- jeśli odszkodowanie nie zostanie wypłacone lub będzie zaniżone, można dochodzić swoich praw przed sądem
- Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela przewoźnika
- Jeśli przewoźnik posiada ubezpieczenie OCP, szkoda może zostać pokryta z jego polisy
Ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika
- w transporcie międzynarodowym (CMR) maksymalne odszkodowanie wynosi 8,33 SDR za kilogram brutto towaru. Z tym jednak, że odszkodowanie w pełnej wysokości, przekraczającej limit 8,33 SDR, przysługuje w przypadku np. deklaracji wartości towaru lub deklaracji specjalnego interesu w dostawie. Pełne odszkodowanie przysługuje również wtedy, gdy szkoda powstała wskutek umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa. Więcej na tem temat we wpisie 8.33 SDR za kilogram brakującego towaru
- przewoźnik nie odpowiada za szkody wynikłe m. in. z siły wyższej, wadliwego opakowania przez nadawcę czy naturalnych właściwości towaru.
Powyżej przedstawiono w bardzo ogólny sposób zasady odpowiedzialności przewoźnika oraz ubezpieczyciela. Indywidualne przypadki powinny być rozpatrywane zarówno w oparciu o przepisy, jak i orzecznictwo, a także zapisy umów, polis oraz OWU. Powyższe nie stanowi porady prawnej, a jedynie informację. Osoby chcące zasięgnąć porady prawnej w konkretnej sprawie mogą skontaktować się z naszą kancelarią.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.