Co jakiś czas pojawiają się wątpliwości dotyczącego tego jaka jest dopuszczalna maksymalna długość autotransporterów. Z tego względu, celowe jest zwrócenie uwagi na to, że w kwestii tej wypowiedział się Główny Inspektor Transportu Drogowego. Swoje stanowisko przedstawił w wytycznych skierowanych do Wojewódzkich Inspektorów Drogowego. Kancelaria dysponuje kopią w/w dokumentu. Wytyczne te dotyczą przepisów polskiego prawa i pojazdów poruszających się po polskich drogach. Należy zatem zastrzec, że wytyczne te nie obowiązują w innych Państwach. Jednocześnie mowa jest o wytycznych dotyczących interpretacji prawa, a nie wprost o przepisach. Dlatego w konkretnych przypadkach może dojść do nałożenia kary.
Wysuwane platformy
Z pisma GITD wynika, że maksymalna długość zespołu pojazdów składającego się z pojazdu samochodowego i przyczepy, przystosowanych konstrukcyjnie do przewozu pojazdów (tzw. autotransporterów), wraz z ładunkiem nie może przekraczać 18,75 m. Jednakże w sytuacji, gdy pojazd taki wyposażony jest konstrukcyjnie w „wysuwane platformy” sterowane hydraulicznie uznać należy, że wysunięcie tychże ruchomych platform w celu bezpiecznego mocowania przewożonego ładunku (pojazdu) o nie więcej niż 2,00 m, o których mowa w art. 61 ust. 6 pkt 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie powoduje z mocy prawa jego nienormatywności, a zastosowane rozwiązanie należy uznać jako najbezpieczniejszą formę mocowania przewożonego ładunku. W takiej sytuacji całkowita długość zespołu pojazdów nie może jednak przekraczać maksymalnych wartości pojazdu normatywnego wraz z wystającym z tyłu ładunkiem tj. 20,75 m.
Dodatkowo: + 2 metry
Analogiczna sytuacja dotyczy pojazdów członowych składających się z ciągników samochodowych i naczep konstrukcyjnie przystosowanych do przewozu pojazdów. Z tym, że wysunięcie ruchomych platform naczepy o nie więcej niż 2, 00 m i umieszczenie na nich przewożonego ładunku (pojazdów), nie może powodować długości zespołu pojazdów wraz z ładunkiem większej niż 18,50 m.
W każdym z tych przypadków niezachowanie powyższych warunków skutkować będzie uznaniem środka transportu z przewożonym ładunkiem jako pojazdu nienormatywnego. Stanowi o tym art. 2 pkt 35a ustawy- Prawo o ruchu drogowym.
W przypadku wszczęcia przez Organ postępowania dot. nałożenia kary możliwe jest powołanie się na w/w pismo GITD. Kancelaria reprezentuje Klientów w tego rodzaju sprawach.
Fragment decyzji GITD z 2019 r. o uchyleniu kary nałożonej przez WITD i umorzeniu postepowania

Niekorzystne wyroki Sądów
Należy również zwrócić uwagę na niekorzystne wyroki sądów administracyjnych dotyczące przewozu pojazdów autotransporterami. Ich analiza prowadzi do wniosku, że przyczyną nałożenia kary nie było zakwestionowanie stanowiska GITD, ale np. niewłaściwe zastosowanie platform lub posadowienie na nich przewożonych pojazdów. Zatem w konkretnych sprawach to konkretne jej okoliczności mogą mieć znaczenie.
Wytyczna nie dotyczy przejazdów w innych Państwach
Należy zwrócić uwagę, że wytyczne dotyczą przepisów polskiego prawa i pojazdów poruszających się po polskich drogach. Jednocześnie podkreślenia wymaga, że pomimo wytycznych, cały czas pojawiają się wątpliwości dotyczące interpretacji i stosowania powyższych przepisów. Informacja ta jest istotna z tego względu, że za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu grozi wysoka kara pieniężna. Dodatkowo należy wskazać, że wysokość kar uległa zmianie z dniem 13 marca 2021 r. Więcej na ten temat we wpisie Nowa wysokość kar za przekroczenie wymiarów, masy lub nacisków.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.