W związku z pojawiającymi się co jakiś czas wątpliwościami dotyczącymi tego jaka jest dopuszczalna maksymalna długość autotransporterów, celowe jest zwrócenie uwagi na to, że w kwestii tej wypowiedział się Główny Inspektor Transportu Drogowego. Swoje stanowisko przedstawił w wytycznych skierowanych do Wojewódzkich Inspektorów Drogowego. Kancelaria dysponuje kopią w/w dokumentu. Wytyczne te dotyczą przepisów polskiego prawa i pojazdów poruszających się po polskich drogach.
Wysuwane platformy
Z pisma GITD wynika, że maksymalna długość zespołu pojazdów składającego się z pojazdu samochodowego i przyczepy, przystosowanych konstrukcyjnie do przewozu pojazdów (tzw. autotransporterów), wraz z ładunkiem nie może przekraczać 18,75 m. Jednakże w sytuacji, gdy pojazd taki wyposażony jest konstrukcyjnie w „wysuwane platformy” sterowane hydraulicznie uznać należy, że wysunięcie tychże ruchomych platform w celu bezpiecznego mocowania przewożonego ładunku (pojazdu) o nie więcej niż 2,00 m, o których mowa w art. 61 ust. 6 pkt 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie powoduje z mocy prawa jego nienormatywności, a zastosowane rozwiązanie należy uznać jako najbezpieczniejszą formę mocowania przewożonego ładunku. W takiej sytuacji całkowita długość zespołu pojazdów nie może jednak przekraczać maksymalnych wartości pojazdu normatywnego wraz z wystającym z tyłu ładunkiem tj. 20,75 m.
+ 2 metry
Analogiczna sytuacja dotyczy pojazdów członowych składających się z ciągników samochodowych i naczep konstrukcyjnie przystosowanych do przewozu pojazdów. Z tym, że wysunięcie ruchomych platform naczepy o nie więcej niż 2, 00 m i umieszczenie na nich przewożonego ładunku (pojazdów), nie może powodować długości zespołu pojazdów wraz z ładunkiem większej niż 18,50 m.
W każdym z tych przypadków niezachowanie powyższych warunków skutkować będzie uznaniem środka transportu z przewożonym ładunkiem jako pojazdu nienormatywnego, o którym mowa w art. 2 pkt 35a ustawy- Prawo o ruchu drogowym.
W przypadku wszczęcia przez Organ postępowania dot. nałożenia kary możliwe jest powołanie się na w/w pismo GITD. Kancelaria reprezentuje Klientów w tego rodzaju sprawach.
Należy zwrócić uwagę, że wytyczne dotyczą przepisów polskiego prawa i pojazdów poruszających się po polskich drogach. Jednocześnie podkreślenia wymaga, że pomimo wytycznych, cały czas pojawiają się wątpliwości dotyczące interpretacji i stosowania powyższych przepisów. Informacja ta jest istotna z tego względu, że za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu grozi wysoka kara pieniężna. Dodatkowo należy wskazać, że wysokość kar uległa zmianie z dniem 13 marca 2021 r. Więcej na ten temat we wpisie Nowa wysokość kar za przekroczenie wymiarów, masy lub nacisków.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.