e-TOLL mandat odwołanie

e-TOLL mandat odwołanie od kar 1500 zł

Brak opłaty w systemie e-TOLL lub inne uchybienia związane z poborem opłat drogowych mogą skutkować nałożeniem surowych sankcji finansowych. Kary na ogół wynoszą 1500 zł za każde pojedyncze naruszenie przypisane do jednego pojazdu w ciągu jednej doby. W przypadku firm transportowych posiadających większą liczbę pojazdów lub dłuższego okresu nieuwagi, łączna kwota sankcji może być bardzo wysoka. W tym artykule staramy się odpowiedzieć, czy możliwe jest uniknięcie kar za naruszenia e-TOLL i jak wygląda procedura e-TOLL mandat odwołanie od kar 1500 zł. Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi artykułami e-TOLL: odwołanie od kary, Kara za e-TOLL: przebieg postępowania oraz Petycja e-TOLL.

Tekst odnosi się do sankcji związanych z naruszeniami systemu e-TOLL w przypadku pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5 tony. Dla samochodów osobowych przewidziane są odmienne procedury, a także inny termin przedawnienia w zakresie nakładania kar.

„Mandat” e-TOLL – czym właściwie jest kara 1500 zł?

W języku potocznym mówi się o „mandacie”, ale w rzeczywistości nie mamy do czynienia z klasycznym mandatem karnym. Kara za naruszenia systemu e-TOLL to administracyjna kara pieniężna nakładana przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD).

Najczęstsze sytuacje skutkujące karą:

  • przejazd bez rejestracji w systemie e-TOLL (brak zgłoszenia pojazdu),
  • przejazd pojazdem, który był zarejestrowany, ale nie było na koncie wystarczających środków.

W obu przypadkach wysokość kary wynosi 1500 zł, co rodzi problem nieproporcjonalności – o czym poniżej.

Obecne przepisy ustawy o drogach publicznych przewidują identyczną karę – 1500 zł – zarówno za świadome unikanie opłat e-TOLL, jak i za sytuacje, gdy przejazd został poprawnie zarejestrowany, ale zabrakło środków na koncie. To dwa zupełnie różne przypadki, które nie powinny być traktowane jednakowo.

W praktyce często dochodzi do karania przewoźników, którzy nie mieli zamiaru uchylać się od zapłaty – system zarejestrował przejazd, dane lokalizacyjne zostały przesłane, a należność naliczona. Problemem był jedynie brak terminowego doładowania konta. W takich sytuacjach uzasadnione byłyby ewentualne koszty manipulacyjne, nie zaś pełna kara administracyjna.

W świetle zasady proporcjonalności, potwierdzonej m.in. w wyroku TSUE (C-497/15), budzi to poważne wątpliwości. Kara nie powinna być nakładana automatycznie, w sztywnej wysokości, niezależnie od charakteru i wagi naruszenia.

Czy od kary e-TOLL można się odwołać? TAK

Od każdej decyzji nakładającej karę administracyjną przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, a następnie skarga do sądu administracyjnego.

🔹 Etap 1: Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do GITD (14 dni)

  • Składa się go w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji
  • Nie podlega opłacie
  • Powinien zawierać: wyjaśnienie okoliczności, załączniki potwierdzające np. doładowanie konta, opis przyczyny (np. błąd techniczny, incydentalność)

🔹 Etap 2: Skarga do WSA (30 dni)

  • Skargę można złożyć w ciągu 30 dni od otrzymania ostatecznej decyzji.
  • Koszt wpisu sądowego: 100 zł
  • W skardze można powoływać się na naruszenie zasady proporcjonalności, błędy proceduralne, a także orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE

Ważny wyrok Trybunału C-61/23

W listopadzie 2024 r. TSUE orzekł, że kary za naruszenia związane z opłatami drogowymi muszą być proporcjonalne do wagi naruszenia i jego okoliczności. Trybunał zakwestionował stosowanie kar sztywno określonych, które nie pozwalają się miarkować. Co prawda wyrok zapadł w sprawie bułgarskich opłat drogowych, ale powinien mieć znaczenie również dla polskich spraw e-TOLL. W mojej ocenie, wyrok TSUE stanowi istotny i mocny argument w sprawach e-TOLL przed polskimi sądami administracyjnymi.

Petycja do Sejmu

Uznając obowiązujące przepisy dotyczące kar za nieproporcjonalne, skierowaliśmy petycję do Sejmu oraz złożyliśmy skargę do Komisji Europejskiej. Treść petycji dostępna jest pod poniższym linkiem. Jej autorami są prawnicy naszej kancelarii: adwokat dr Dawid Korczyński, dr hab. Piotr Jóźwiak, apl. radc. Kacper Depta oraz apl. radc. Izabela Śmiejczak. Petycja jest procedowana – link.

Opinia Biura Ekspertyz Kancelarii Sejmu

W odpowiedzi na petycję, Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu opracowało opinię prawną z dnia 12 czerwca 2025 r. Zawarte w niej wnioski w dużej części potwierdzają, że obecny model karania, oparty na sztywnych, zryczałtowanych stawkach, jest nadmiernie represyjny i może naruszać zasadę proporcjonalności. W opinii wskazano również potrzebę nowelizacji art. 13k ust. 1 ustawy o drogach publicznych, poprzez wprowadzenie możliwości indywidualnego dostosowania wysokości kary przez organ. To istotny i pozytywny sygnał. Czekamy na dalsze kroki legislacyjne i będziemy na bieżąco informować o rozwoju sytuacji.

Więcej na temat odwołania od kar e-TOLL oraz procedury można przeczytać w artykule e-TOLL: odwołanie od kary

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji