Bus z przyczepą B+E w transporcie międzynarodowym od 1 lipca 2026

Bus z przyczepą B+E w transporcie międzynarodowym od 1 lipca 2026

Bus z przyczepą B+E w transporcie międzynarodowym — czy to się opłaci po 1 lipca 2026 r.? Po 1 lipca 2026 r. zestaw B+E będzie podlegał zasadniczo tym samym obowiązkom co sam bus (B): tachograf oraz licencja. Dodatkowym wymogiem jest jedynie prawo jazdy kat. B+E, którego uzyskanie jest co do zasady prostsze niż w przypadku kategorii C i nie wymaga kwalifikacji wstępnej. W konsekwencji, w części przedsiębiorstw zestaw B+E może stanowić atrakcyjną alternatywę dla samego busa. Zwłaszcza tam, gdzie kluczowe są większa ładowność i relatywnie niskie bariery wejścia po stronie kierowców.

Zestaw B+E jako alternatywa dla busa do 3,5 t

W związku z objęciem busów do 3,5 t w międzynarodowym przewozie rzeczy obowiązkiem stosowania tachografów, warto zastanowić się nad wykonywaniem przewozów zestawem B+E (bus + przyczepa) o łącznym DMC do ok. 7 t.

Dlaczego zestaw B+E może być wart rozważenia?

  • Większa ładowność — dołączenie przyczepy istotnie zwiększa możliwości przewozowe zestawu, w niektórych przypadkach niemal trzykrotnie. O ile sam bus o DMC do 3,5t ma ładowność ok. 1 tony (2,5 t to masa własna pojazdu), o tyle po dołączeniu przyczepy ładowność całego zespołu może zwiększyć się do nawet ok. 3 ton.
  • Bez znaczącego wzrostu obowiązków administracyjnych — od 1 lipca 2026 r. wymagania dotyczące tachografu i licencji pozostają zasadniczo takie same jak przy samym busie. Od 1 lipca 2026 r. same busy zostaną objęte obowiązkiem stosowania tachografów, a zatem wymagania dla nich nie będą się różniły od tych dla busa z przyczepą.
  • Brak kwalifikacji wstępnej jak dla C/C+E — kierowca nie potrzebuje kwalifikacji wstępnej ani szkolenia okresowego przewidzianych dla pojazdów ciężarowych – kategorii C (por. art. 39a ust. 4 ustawy o transporcie drogowym).To bardzo istotna różnica pomiędzy pojazdem ciężarowym (kategoria prawa jazdy C), a busem z przyczepą do 7 t. Kwalifikacja wstępna znacząco wydłuża uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami o kategorii C.
  • Jedyny dodatkowy wymógprawo jazdy kategorii B+E. Kurs praktyczny 15 godzin, egzamin praktyczny, brak egzaminu teoretycznego.

B+E a kategoria C — najważniejsze różnice

  • Szybsze uzyskanie uprawnień — kategoria B+E jest co do zasady szybsza do zdobycia niż kategoria C.
  • Egzamindla B+E wymagane jest min. 15 godzin szkolenia praktycznego i wyłącznie egzamin praktyczny w WORD (zadania na placu, w tym sprzęganie z przyczepą, oraz jazda w ruchu). Więcej m. in we wpisie Na co pozwala prawo jazdy kategorii B+E?
  • Mniej formalności szkoleniowych — brak części teoretycznej i brak kwalifikacji wstępnej (odmiennie niż w ścieżce C/C+E).

Wymagania wobec kierowcy

  • Prawo jazdy B+E odpowiednie dla zestawu bus + przyczepa; badania lekarskie i psychologiczne; w przypadku cudzoziemca — świadectwo kierowcy.
  • Brak obowiązku kwalifikacji wstępnej / szkolenia okresowego przy przewozie rzeczy busem z przyczepą — na podstawie art. 39a ust. 4 ustawy o transporcie drogowym.

Wniosek

Skoro w przewozie międzynarodowym bus i tak wymaga tachografu oraz licencji, w wielu sytuacjach zestaw B+E będzie pozwalał istotnie zwiększyć efektywność transportu bez proporcjonalnego zwiększania obciążeń regulacyjnych. Kluczowym dodatkowym wymogiem pozostaje uzyskanie uprawnień B+E, co czyni tę opcję wartą rozważenia.

Kategoria B+E w praktyce

Zgodnie z dyrektywą UE 2006/126 kategoria B obejmuje pojazdy silnikowe o DMC do 3,5 t (do 8 miejsc dla pasażerów. Natomiast kat. B+E – pojazd kat. B ciągnący ciężką przyczepę o DMC do 3,5 t , co teoretycznie daje zestaw do 7 t DMC. Z przepisów polskich wynika, że rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Stanowi o tym art. 62 Prawa o ruchu drogowym. Innymi słowy, napędowy pojazd musi być cięższy od załadowanej przyczepy. Rrzeczywista masa całkowita to mas pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób (art. 2 pkt 55 p.r.d.). Należy brać pod uwagę również naciski osi, parametry haka i uciąg. Uprawnienia B+E dają prawną możliwość ciągnięcia przyczepy do 3,5 t DMC (co teoretycznie daje 7 t zestawu). Jednak w praktyce limituje nas przede wszystkim masa własna pojazdu i parametry techniczne (obciążenia osi, hak). Konkretne liczby (DMC, masy własne, ładowność) należy sprawdzać w dokumentacji producenta i dowodzie rejestracyjnym). Przepisy UE określają górne granice kategorii (np. B=3,5 t, BE – przyczepa do 3,5 t). Natomiast krajowe i techniczne regulacje precyzują dodatkowe warunki (masa przyczepy ≤ masa samochodu w ruchu, obciążenia hakowe itp.). Każdorazowo należy odróżnić ograniczenia prawne (kategoria, DMC) od ograniczeń technicznych (homologacja pojazdu, hak, naciski).

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji