Obowiązujące od roku przepisy o kontroli celno-skarbowej skłaniają do poczynienia kilku uwag. Została ona wprowadzona zamiast wcześniej obowiązującej kontroli skarbowej, ale obok, a nie zamiast kontroli podatkowej. W związku z tym od 1 marca 2017 roku obowiązują dwa reżimy prawne.
- jeden, to funkcjonująca już wcześniej kontrola podatkowa prowadzona przez naczelników urzędów skarbowych (US), w oparciu o przepisy ordynacji podatkowej (o.p.) i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (o.s.d.g.);
- drugi, to kontrola celno-skarbowa (nowy model kontroli), prowadzona przez naczelników urzędów celno-skarbowych (UCS), w oparciu o przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) oraz w drodze odpowiedniego stosowania niektóre przepisy ordynacji podatkowej, z wyłączeniem jednak przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Oprócz kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej pozostały już wcześniej obowiązujące mniej groźne i mniej sformalizowane czynności sprawdzające (uregulowane w o.p.). Ponadto ustawa KAS wprowadziła zupełnie nową instytucję urzędowego sprawdzenia.
Więcej w artykule, który ukazał się w Truck & Business
Kontrola podatkowa a kontrola celno-skarbowa.
Zarówno kontrola podatkowa, jak i kontrola celno-skarbowa mogą dotyczyć tych samych obszarów, tych samych podatków i ich rozliczeń. Z tym jednak, że podstawową formą weryfikacji rozliczeń podatkowych nadal pozostaje kontrola podatkowa, która według zapewnień resortu finansów dotyczy 90 % przypadków. Natomiast kontrola celno-skarbowa z założenia ma służyć wykrywaniu i zwalczaniu najpoważniejszych nieprawidłowości na szeroką skalę – oszustw, wyłudzeń, karuzeli podatkowych. Nie oznacza to jednak, że kontrola celno-skarbowa nie może dotyczyć mniejszych podmiotów mających niewielkie obroty. Jednocześnie prowadzenie czynności przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej nie oznacza, że jest to kontrola celno-skarbowa i dotyczy ona nadużyć. Wynika to z tego, że do zadań Służby Celno-Skarbowej należą również inne czynności oprócz kontroli celno-skarbowej, np. kontrola przewozu tzw. towarów wrażliwych (ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów). Zatem kontrolowanie przewoźników przez funkcjonariuszy KAS w tym obszarze nie oznacza, że prowadzona jest kontrola celno-skarbowa lub że dotyczy to najpoważniejszych naruszeń. Podobnie będzie w przypadku tzw. kontroli stałej wykonywanej w sposób ciągły, prowadzenia urzędowego sprawdzenia, obejmowanie towarów procedurami celnymi.
Zatem obszary podlegające kontroli celno-skarbowej i podatkowej nie są rozłączone. Jednak jak wynika z zapewnień Resortu finansów podstawowym trybem kontrolowania rozliczeń ma pozostać kontrola podatkowa prowadzona przez pracowników urzędów skarbowych na dotychczasowych zasadach. Natomiast kontrola celno-skarbowa co do zasady ma dotyczyć najpoważniejszych nadużyć na wielką skalę.
Twarda procedura kontrolna.
Nowy model kontroli celno-skarbowej jest określany mianem tzw. twardej procedury kontrolnej, a to ze względu na cel jaki przyświecał ustawodawcy wprowadzającemu ten rodzaj kontroli, tj. zwalczanie najpoważniejszych oszustw podatkowych oraz szerokie uprawnienia organów kontrolnych i wyłączenie stosowania przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Dla nowego modelu kontroli celno-skarbowej specyficzne jest m. in. to, że:
- nie stosuje się do niej przepisów rozdziału 5 ustawy z 2.7.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zawierającego ogólne przepisy dotyczące kontroli przedsiębiorców;
- kontrolujący nie mają obowiązku zawiadamiania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli;
- w przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy prawa a okoliczności przemawiają za niezwłocznym przeprowadzeniem kontroli, może być ona prowadzona na tzw. legitymację;
- nie ma zakazu prowadzenia kontroli równoczesnych;
- kontrolowanemu nie przysługuje sprzeciw na działania organu podejmującego i wykonującego czynności kontrolne;
- nie obowiązują w jej przypadku limity dotyczące łącznego czasu trwania kontroli. Natomiast ustawodawca w art. 63 KAS wskazał, że powinna się ona zakończyć bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od jej wszczęcia. Może być jednak ona przedłużona ponad wskazany czas, co wymaga powiadomienia kontrolowanego;
- zniesiona została właściwość Naczelników UCS i może ją przeprowadzić każdy Naczelnik UCS, na całym terytorium RP, niezależnie od siedziby kontrolowanego (art. 61 KAS)
- kończy się ona wynikiem, który zawiera informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach lub ich braku;
- organom przysługuje prawo do przeprowadzenia kontroli krzyżowej, w szerszym niż wcześniej zakresie przedmiotowym (dokumenty, wyciągi z ksiąg podatkowych, wyjaśnienia kontrahentów), jak i podmiotowym, bowiem może ona dotyczyć nie tylko bezpośrednich kontrahentów kontrolowanego, ale również innych podmiotów biorących udział w łańcuch dostaw towarów lub usług (art. 79 ust 2 KAS). Należy zaznaczyć, że zmianie uległ również zakres podmiotowy kontroli krzyżowej prowadzonej w ramach kontroli podatkowej prowadzonej w oparciu o przepisy ordynacji podatkowej przez urzędy skarbowe.
- kontrolowanemu nie przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń do wyniku kontroli. Natomiast jeżeli kontrolowany nie zgadza się z wynikiem kontroli i nie złoży korekty deklaracji, może on swoje racje przedstawić w toku postepowania podatkowego, w które przekształca się w takim przypadku kontrola;
- odwołania od decyzji wydanych przez Naczelnika UCS po przeprowadzeniu postepowania podatkowego, w które przekształciła się kontrola celno-skarbowa, rozpatruje Naczelnik UCS – zatem ten sam organ.
Korekta deklaracji.
W związku z prowadzoną kontrolą celno-skarbową, kontrolowanym przysługuje prawo złożenia korekty deklaracji, pomimo tego, że została ona objęta kontrolą, w dwóch przypadkach:
- w terminie 14 dni od wszczęcia kontroli;
- w terminie 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli stwierdzającej nieprawidłowości.
W przypadku gdy kontrolowany zdecyduje się złożyć korektę deklaracji powinien ją złożyć do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, a nie UCS który prowadził kontrolę.
Jeżeli kontrola celno-skarbowa wykryje nieprawidłowości, a kontrolowany nie złoży korekty deklaracji lub złożona korekta nie zostanie uwzględniona przez organ, kontrola przekształca się w postępowanie podatkowe, które prowadzi naczelnik urzędu celno-skarbowego.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.