SENT RMPD Pomoc 2025

SENT RMPD Pomoc 2025

1 listopada 2024 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące obowiązku zgłoszeń SENT RMPD dla przewoźników zagranicznych. Obowiązek ten dotyczy wszystkich przewoźników mających siedzibę poza Unią Europejską. Dotyczy on zatem m. in. przewoźników z Ukrainy, Mołdawii, Kazachstanu, ale także z Wielkiej Brytanii. Za niezgłoszenie przewozu lub błędy w zgłoszeniu grożą kary pieniężne. Dla firm które podlegają obowiązkom RMPD przygotowaliśmy instrukcję obsługi systemu SENT RMPD oraz film instruktażowy. Na bieżąco również publikujemy artykuły dotyczące nowego systemu SENT RMPD Pomoc 2025.

Obowiązek RMPD od 1 listopada 2024 r.

Obowiązek zgłoszeń RMPD wszedł w życie 1 listopada 2024 r. Zgłoszeń należy dokonywać na platformie administracji celno-skarbowej PUESC. Znajdują się tam trzy dedykowane do tego formularze:

  • RMPD100 – Rejestracja przewozu przez przewoźnika
  • RMPD Aktualizacja – aktualizacja danych
  • RMPD406 – Sprawdzenie ważności zgłoszenia przewozu wraz z ostatnią pozycją GPS

Zgłoszenie po jego dokonaniu można aktualizować. Istnieje również możliwość jego zweryfikowania, co czego służy formularz RMPD406.

Kiedy dokonać zgłoszenia RMPD?

Zgłoszenia RMPD należy dokonać przed przekroczeniem granicy RP. Jeżeli zgłoszenie będzie dokonane po przekroczeniu granicy może zostać nałożona kara, w szczególności, jeżeli przejazd zostanie skontrolowany na granicy, a zgłoszenie nie będzie jeszcze dokonane. Jest to niestety częsty błąd, że kierowca przejeżdża przez granicę bez zgłoszenia, zakładając, że zostanie ono zrobione tuż po jej przekroczeniu.

NIe tylko zgłoszenie, ale również monitorowanie GPS

Przewoźnik, oprócz dokonania zgłoszenia SENT-RMPD, jest zobowiązny również wyposażyć środek transportu, objęty zgłoszeniem SENT, w lokalizator oraz zapewnić przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych tego środka transportu w trakcie całej trasy przejazdu.

Lokalizator musi zostać włączony przed rozpoczęciem przewozu towaru, a w przypadku przekraczania granicy, przed jej przekroczeniem. Częstą przyczyną nakładania kar na przewoźników jest to, że GPS został uruchomiony po rozpoczęciu jazdy (np. wyjeździe z miejsca załadunku) lub po przekroczeniu granicy.

Właśnie naruszenie obowiązku przekazywania danych GPS jest często przyczyną nakładania kar. Jeżeli chcecie Państwo dowiedzieć się więcej w tym zakresie proszę kliknąć w link.

Jeżeli potrzebujecie Państwo doradztwa do zapraszamy do skorzystania z naszych usług SENT RMPD Pomoc 2025.

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji