Likwidacja szkody OCP

Likwidacja szkody OCP

Jednym z kluczowych ubezpieczeń w branży transportowej jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego, znane jako OCP lub OCPD. Choć nie jest ono obowiązkowe, jego posiadanie często stanowi warunek współpracy z kontrahentami. Ubezpieczenie to ma na celu ochronę przewoźnika przed potencjalnymi roszczeniami ze strony partnerów biznesowych. Dlatego warto zadbać o to, by nie było ono jedynie formalnością, ale zapewniało faktyczną ochronę, dostosowaną do zakresu odpowiedzialności przewoźnika. Ubezpieczenie OCP zostało omówione w artykułach Ubezpieczenie OCP a CARGO, Wypłata z OCP przewoźnika, Rażące niedbalstwo przewoźnika w CMR a odpowiedzialność. W tym artykule napisaliśmy o tym jak wygląda likwidacja szkody OCP. Firmy, które potrzebują pomocy w likwidacji szkody mogą skontaktować się z kancelarią PrawnicyTransportu.pl | adwokat dr Dawid Korczyński tel. +48 691 839 919

Odpowiedzialność przewoźnika i jej zakres

Zakres odpowiedzialności przewoźnika drogowego regulowany jest przez konwencję CMR, prawo przewozowe oraz krajowe przepisy transportowe obowiązujące w poszczególnych państwach. W zależności od rodzaju przewozu stosuje się:

  • Konwencję CMR – w przypadku przewozów międzynarodowych,
  • ustawę Prawo przewozowe z 15 listopada 1984 r. – dla transportu krajowego,
  • przepisy krajów, w których realizowane są przewozy kabotażowe (np. Niemiec, Francji, Hiszpanii).

Ostateczny kształt odpowiedzialności przewoźnika zależy także od regulacji administracyjnych, przepisów unijnych, prawa procesowego oraz postanowień umownych. Zasadniczo przewoźnik odpowiada za utratę, uszkodzenie lub opóźnienie dostarczenia ładunku w okresie od jego przyjęcia do wydania.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zakres odpowiedzialności przewoźnika różni się w zależności od rodzaju przewozu. Istnieją także ograniczenia odpowiedzialności oraz jej wyłączenia. W niektórych przypadkach możliwe jest również rozszerzenie odpowiedzialności Więcej na ten temat można przeczytać a naszych wpisach Rażące niedbalstwo przewoźnika w CMR a odpowiedzialność oraz 8.33 SDR za kilogram brakującego towaru.

Cel ubezpieczenia OCP

Celem ubezpieczenia OCP jest zabezpieczenie przewoźnika przed finansowymi skutkami jego odpowiedzialności. Jak wielokrotnie podkreślamy, ubezpieczenie OCP jest przede wszystkim w interesie przewoźnika. Jeżeli przewoźnik nie posiada ubezpieczenia lub ma ono zbyt wąski zakres, to w przypadku szkody, przewoźnik odpowiada za szkodę osobiście – całym swoim majątkiem. Posiadanie ubezpieczenia OCP nie zwalnia przewoźnika z osobistej odpowiedzialności za szkodę. Ubezpieczyciel jest odpowiedzialny niejako „obok” przewoźnika – „równolegle” z przewoźnikiem, ale tylko w zakresie objętym polisą OCP. Jeżeli polisa OCP nie obejmuje swoim zakresem odpowiedzialności przewoźnika, to finansowy ciężar naprawienia szkody spada w całości na przewoźnika.

Uprawnienia poszkodowanego

Pomimo posiadania przez przewoźnika polisy OCP, poszkodowany, w przypadku szkody w transporcie, ma wybór do kogo skierować swoje roszczenia. Może on je skierować tylko do przewoźnika, tylko do ubezpieczyciela (którego polisę posiada przewoźnik) lub solidarnie do przewoźnika i ubezpieczyciela. Odmowa wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela nie pozbawia poszkodowanego możliwości jego dochodzenia od przewoźnika. Może to wynikać z tego, że ubezpieczyciel OCP odmówi wypłaty odszkodowania z tego względu, że polisa zawiera np. wyłączenia odpowiedzialności. Nie oznacza to jednak, że przewoźnik również nie ponosi odpowiedzialności. Jak już wskazano, odpowiedzialność ubezpieczyciela wynika z odpowiedzialności przewoźnika, ale jej zakres nie zawsze jest identyczny. Poszkodowany może zdecydować, czy skierować roszczenia do przewoźnika, ubezpieczyciela czy obu jednocześnie.

Uprawnienia przewoźnika

Jak wynika z punktu powyżej, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania poszkodowanemu. Może również zdarzyć się, że poszkodowany nie zgłosi roszczeń do ubezpieczyciela, ale zgłosi je do przewoźnika. W takiej sytuacji, gdy przewoźnik sam wypłaci odszkodowanie, może wystąpić do ubezpieczyciela o zapłatę kwoty stanowiącej równowartość wypłaconego odszkodowania. Jednak jej wypłata będzie zależała od zakresu ubezpieczenia i ewentualnych rozszerzeń oraz wyłączeń. Jeżeli ochrona z polisy będzie pokrywała się z odpowiedzialnością przewoźnika, to ubezpieczyciel powinien „zwrócić” przewoźnikowi wypłacone przez niego odszkodowanie.

Potrącenie odszkodowania z wynagrodzenia

W praktyce, często zdarza się, że w przypadku szkody, odszkodowanie potrącane jest z wynagrodzenia należnego przewoźnikowi. W takiej sytuacji, gdy szkoda zostanie pokryta z wynagrodzenia przewoźnika, przewoźnik może zwrócić się do swojego ubezpieczyciela OCP o zapłatę kwoty odpowiadającej wysokości odszkodowania. Taka sytuacja, abstrahując od jej poprawności, ma często miejsce, w przypadku świadczenia usług przewozowych dla zagranicznych spedycji. W przypadku szkody, często zdarza się, że spedycje takie nie zgłaszają szkody do ubezpieczyciela OCP przewoźnika, ale potrącają odszkodowanie z frachtów należnych przewoźnikowi.

Likwidacja szkody OCP

Dlatego, czy to będąc poszkodowanym, czy będąc przewoźnikiem, likwidacja szkody OCP może mieć istotne znaczenie. Jednocześnie należy wskazać, że odmowa wypłaty odszkodowania nie zawsze musi oznaczać, że odszkodowanie lub wypłata jest nienależna. Często zdarza się, że przyczyną odmowy jest nieprzedstawienie dokumentów lub informacji, albo rozbieżność co do oceny prawnej. Odmowę wypłaty odszkodowania można zaskarżyć, można również wystąpić z roszczeniem na drogę sądową.

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji