e-TOLL czynny żal

e-TOLL czynny żal

Czy w przypadku niezarejestrowania przejazdu lub jego nieprzedpłacenia możliwe jest złożenie czynnego żalu i opłacenie przejazdu wstecz? Co może zrobić właściciel pojazdu lub jego użytkownik, który naruszył obowiązek e-TOLL? O co chodzi z 3-dniowym terminem na opłacenie przejazdu? Czy możliwe jest uniknięcie kary za brak opłaty e-TOLL? We wpisie e-TOLL: czynny żal wyjaśniamy powyższe kwestie. Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się z naszymi pozostałymi wpisami dotyczącymi problematyki kar za e-TOLL. Zaznaczamy, że wpis dotyczy kar za naruszenia e-TOLL w pojazdach ciężarowych – DMC powyżej 3,5 tony. W przypadku pojazdów osobowych obowiązuje odrębna procedura.

Dwa systemy opłat e-TOLL

W systemie e-TOLL istnieją dwa rodzaje kont

  • konto przedpłacone (PrePaid)
  • konto z odroczonym terminem płatności  – tryb płatności okresowej z zabezpieczeniem (PostPaid)

Najczęstsze rodzaje naruszeń e-TOLL

Do najczęstszych naruszeń związanych z poborem opłat e-TOLL, za które grozi kara 1 500 zł należą:

  • niezarejestrowanie przejazdu
  • nieprzedpłacenie przejazdu w przypadku konta PrePaid
  • podanie błędnych danych w trakcie rejestracji (w szczególności tzw. literówki w nr rejestracyjnym)

Kara 1 500 zł za każdą dobę, za każdy pojazd

Kara wynosi 1 500 zł za każdy przejazd bez rejestracji lub bez przedpłaty (w systemie PrePaid). Na jeden pojazd można nałożyć tylko jedną karę w ciągu doby – od godziny 00:00 do 24:00. Jeśli pojazdów jest więcej albo przejazdów było więcej to kara będzie wynosiła wielokrotność tej kwoty.

Zarejestrowany, ale nieprzedpłacony przejazd

Według naszych obserwacji, najczęstsze naruszenie e-TOLL to przejazdy zarejestrowane, ale nieopłacone z góry. Dotyczy to użytkowników kont przedpłaconych (PrePaid). W tym wariancie, podmiot wykonujący przejazd powinien zapewnić, by na koncie znajdowały się środki umożliwiające pokrycie należnej opłaty. Brak opłaty skutkuje karą 1 500 zł za jeden pojazd w ciągu doby.

Kiedy nie nakłada się kary? – 3 dni na uzupełnienie opłaty

Kary 1 500 zł nie nakłada się, jeżeli opłata za zarejestrowany przejazd zostanie uzupełniona w terminie 3 dni od dnia zakończenia przejazdu. Stanowi o tym art. 13k ust. 8a ustawy o drogach publicznych. Zwolnienia z kary nie stosuje się jednak, jeżeli do ujawnienia braku opłaty dojdzie w trakcie kontroli wykonywanej przez ITD lub UCS na płatnym odcinku drogi.

Brak rejestracji przejazdu – kara

W przypadku niezarejestrowania przejazdu przepisy nie przewidują możliwości uniknięcia kary i „zarejestrowania” przejazdu wstecz oraz jego opłacenia.

Czynny żal – brak możliwości złożenia

Przepisy dotyczące e-TOLL nie przewidują możliwości złożenia tzw. „czynnego żalu” w związku z naruszeniami e-TOLL. Zatem podmiot, który sam się zorientuje, że popełnił naruszenie nie ma możliwości dobrowolnego zgłoszenia naruszenia organowi, dokonania opłat i uniknięcia kar. W naszej ocenie to duży problem, bowiem niejednokrotnie otrzymywaliśmy od Klientów zapytanie o to, czy w związku z wykryciem nieprawidłowości mogą dobrowolnie skontaktować się z organem, wskazać wykonany przejazd i za niego zapłacić. Jeszcze częstsze jest pytanie o możliwość pokrycia zaległych opłat za zarejestrowane przejazdy, które nie zostały przedpłacone. Przepisy e-TOLL nie przewidują jednak takiej możliwości, co powoduje, że osobom, które nieumyślnie popełniły naruszenie nie pozostaje nic innego jak tylko czekać na nałożenie kary, pomimo że chciałyby one „naprawić” błąd.

9 miesięcy na wszczęcie postępowania

Zgodnie z art. 13n ust. 1 ustawy o drogach publicznych postępowanie dotyczące nałożenia kary pieniężnej może zostać wszczęte w ciągu 9 miesięcy od dnia popełnienia naruszenia. Dla sprecyzowania, liczy się data wszczęcia postępowania przez organ, a nie data doręczenia zawiadomienia stroni, co ma miejsce kilka- kilkanaście dni później.

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji