W poprzednich artykułach napisaliśmy o karach nakładanych za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd. Ten wpis dotyczy natomiast sytuacji zagranicznych przewoźników wykonujących przewozy przez terytorium Polski, u których stwierdzono naruszenia w zakresie e-TOLL. W ich przypadku, jeżeli naruszenie zostanie stwierdzone w trakcie kontroli, pobierana jest kaucja na poczet kary. Jej niezapłacenie powoduje zablokowanie pojazdu do czasu jej zapłaty. Zdarzają się jednak sytuacje, że w tym zakresie dochodzi do pomyłki. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z dalszą częścią artykułu e-TOLL i kaucja od zagranicznego przewoźnika.
e-TOLL i kaucja na ponad 100 000 zł
Do napisania artykułu zainspirowała nas sytuacja jaka przytrafiła się zagranicznemu przewoźnikowi z jednego z krajów Unii Europejskiej. W trakcie przejazdu przez terytorium Polski, w trakcie kontroli przeprowadzonej przez polskie służby, stwierdzono, że 69 razy naruszył on obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej. W związku z tym zażądano od niego wpłacenia kaucji w łącznej wysokości 103 500 zł. Kwota ta wynikała z ilości naruszeń (69) i wysokości kary grożącej za każde naruszenie (1 500 zł). Jednocześnie, do czasu jej wpłacenia zablokowano kontrolowany pojazd. Z uwagi na wysokość kwoty, pojazd był zablokowany przez kilka dni, aż przewoźnik nie wpłacił całej kaucji. Jak się później okazało do naruszeń nie doszło i kaucja nie powinna zostać pobrana.
Jednak nie było naruszeń
W związku z pobraniem kaucji, przewoźnik zwrócił się z problemem do naszej kancelarii. Co istotne przewoźnik dysponował protokołem kontroli, natomiast nie zostało wobec niego wszczęte postępowanie dotyczące nałożenia kary. W takiej sytuacji konieczne było przeanalizowanie, czy rzeczywiście przejazdy zostały zarejestrowane, opłaty zostały uiszczone i prawidłowo odnotowane. Analiza dokumentów dostarczonych przez Klienta jednoznacznie wskazywała, że przejazdy zostały opłacone i ze strony przewoźnika nie doszło do naruszeń.
Wniosek o zwrot kaucji
Wobec ustalenia przez kancelarię, że niedoszło do naruszenia obowiązku uiszczenia opłat, został przygotowany wniosek o zwrot kaucji. Wniosek został złożony przed wszczęciem postepowania.
Zwrot kaucji przewoźnikowi
Po trzech tygodniach od złożenia wniosku przewoźnikowi została zwrócona cała wpłacona kaucja w kwocie ponad 103 500 zł. Tym samym Organ potwierdził, że do naruszenia nie doszło, a kaucja nie powinna zostać pobrana.
Kaucja tylko od zagranicznego przewoźnika
Należy wyjaśnić, że sytuacja przewoźnika mającego siedzibę w Polsce zasadniczo różni się od sytuacji przewoźnika mającego siedzibę zagranicą. W przypadku polskiego przewoźnika kara eTOLL jest płatna po stwierdzeniu naruszenia w decyzji, która ma przymiot ostateczności. Zatem w przypadku stwierdzenia naruszenia w protokole, od polskiego przewoźnika nie jest pobierana kaucja. Przewoźnik ma możliwość wyjaśnienia sytuacji w ewentualnym postępowaniu, jeszcze przed wydaniem decyzji.
W przypadku przewoźników mających siedzibę zagranicą, od razu po kontroli pobierana jest kaucja. Jej wysokość odpowiada wysokości grożącej kary. Jeżeli zagraniczny przewoźnik nie zapłaci kaucji jego pojazd jest blokowany do czasu jej zapłaty. Taka sytuacja może powodować istotne komplikacje, w szczególności, gdy wysokość kaucji jest bardzo wysoka. Dlatego w niektórych sytuacjach warto jest podjąć próbę jak najszybszego wyjaśnienia sprawy.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.