RMPD błędy i kary

RMPD błędy i kary

Przepisy RMPD dotyczące przewozów wykonywanych przez zagranicznych przewoźników funkcjonują już od 3 miesięcy. W tym czasie zgłosili się do nas przewoźnicy wobec których stwierdzone zostały naruszenia. Każdorazowo stwierdzenie nieprawidłowości w toku kontroli prowadzi do pobrania kaucji – w wysokości 10 lub 12 tys. złotych. Warto zatem zwrócić uwagę, jakie RMPD błędy są najczęściej popełniane w praktyce – aby zawczasu im zapobiec.

Przerwa w przekazywaniu danych GPS

Częstym problemem jest pojawianie się przerw w przekazywaniu danych GPS do systemu SENT. Samo włączenie lokalizatora i wpisanie jego numeru do zgłoszenia RMPD może być niewystarczające. Zdarza się bowiem, że urządzenie lokalizacyjne nie sygnalizuje żadnych błędów, lecz dane GPS z jakiegoś powodu nie są zapisywane w systemie monitorowania. Przewoźnicy często dopiero w trakcie kontroli dowiadują się, że według funkcjonariuszy część trasy pojazdu nie widnieje w systemie. W takiej sytuacji niestety nic nie dadzą tłumaczenia, że lokalizator GPS nie wskazywał błędów.

Jak zapobiec tego typu sytuacji? Niestety wymaga to dużej uwagi ze strony przewoźnika. Jak wskazaliśmy, samo poprawne działanie lokalizatora nie jest wystarczające – konieczne jest upewnienie się, że dane o położeniu pojazdu rzeczywiście trafiają do systemu SENT i są w nim zapisywane. Aby to sprawdzić, należy skorzystać z formularza „RMPD406 – Sprawdzenie ważności zgłoszenia przewozu wraz z ostatnią pozycją GPS [RMPD]”. jest on dostępny na platformie PUESC. Jeśli przewoźnik zauważy, że z jakiegoś powodu aktualna lokalizacja środka transportu nie jest zapisywana, wówczas należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i postarać się przywrócić transfer danych. Kontynuowanie jazdy możliwe jest dopiero po przywróceniu przekazywania danych GPS do systemu monitorowania.

RMPD błędy przy wprowadzaniu danych do zgłoszenia

Jak wskazujemy w przygotowanym przez nas podręczniku, uzupełnianie danych w formularzu zgłoszeniowym RMPD wymaga dużej uwagi i precyzji. Nawet najmniejsze błędy stanowią naruszenie. W takiej sytuacji kara wynosi 12 000 zł – czyli dokładnie tyle, ile w przypadku niezgłoszenia przewozu do rejestru. Zwracamy uwagę, że do nałożenia takiej kary pieniężnej może prowadzić nieznaczna „literówka”. Np. w numerze rejestracyjnym ciągnika lub naczepy, czy też pomyłka przy wskazaniu kierunku przejazdu – tzn. czy jest on realizowany do Polski, czy też z kraju za granicę. Trzeba również pamiętać, że w zgłoszeniu wskazuje się przejście graniczne, na którym następuje rozpoczęcie bądź zakończenie przejazdu na terenie Polski – jeśli więc w trakcie przejazdu dojdzie do zmiany planowanej trasy, konieczna jest aktualizacja danych w rejestrze. Służy do tego formularz „RMPD – Aktualizacja”.

Brak zgłoszenia przejazdu lub włączenia lokalizatora przed przekroczeniem granicy a RMPD błędy

Zdarza się, że pojazd wjeżdża na teren przejścia granicznego i dopiero wtedy przewoźnik zgłasza przejazd do rejestru. Jeśli dojdzie do tego już po przekroczeniu linii granicy – choćby nastąpiło to jeszcze przed odprawą – może to zostać uznane za wykonywanie przejazdu bez zgłoszenia do systemu SENT-RMPD. Zagrożone jest to karą w wysokości 12 000 zł. Funkcjonariusze przeprowadzający kontrolę, na podstawie danych z zamontowanych na przejściu granicznym kamer, są w stanie ustalić, kiedy dokładnie środek transportu wjechał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W momencie przekroczenia granicy konieczne jest, aby zgłoszenie do rejestru RMPD było już przesłane, a lokalizator GPS był uruchomiony. Numer referencyjny zgłoszenia jest ważny przez 10 dni – wobec czego zgłosić przejazd do rejestru warto z wyprzedzeniem, nie pozostawiając tego na ostatnią chwilę. W ten sposób można uniknąć RMPD błędy.

Jak uniknąć kar za RMPD?

Z naszego doświadczenia wynika, że najlepszym sposobem na uniknięcie kar jest skrupulatne przestrzeganie wszystkich obowiązków RMPD. Pomóc w tym powinny odpowiednie procedury wdrożone w przedsiębiorstwie, a także szkolenia. W tym celu przygotowaliśmy podręcznik dotyczący obsługi SENT i RMPD. Zawiera on dokładny opis obowiązków oraz najczęstszych błędów w zakresie realizacji przewozów objętych monitorowaniem SENT oraz RMPD. Dołączyliśmy do niego również wzory dokumentów, takie jak m.in. lista kontrola kierowcy wykonującego przewozy RMPD. Podręcznik został napisany w języku polskimukraińskim. Kupujący otrzymuje obydwie wersje językowe. Jesteśmy przekonani, że zapoznanie się z treścią naszego podręcznika powinno istotnie zmniejszyć ryzyko błędów i naruszeń, pomagając w uniknięciu kar.

Prowadzimy również szkolenia w zakresie SENT. Odbywają się one on-line. Osoby zainteresowane szkoleniem zapraszamy do kontaktu mailowego pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.

Autorzy: adwokat dr Dawid Korczyński, prawnik Kacper Depta | PrawnicyTransportu.pl

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji