Terminowa realizacja przewozu to jeden z podstawowych obowiązków przewoźnika. Dlatego też niedotrzymanie terminu dostawy powoduje odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika. W przypadku przewozów międzynarodowych, które reguluje konwencja CMR, dochodzenie odszkodowania z tego tytułu uzależnione jest od zgłoszenia zastrzeżenia. Musi to nastąpić na piśmie, w nieprzekraczalnym terminie 21 dni. Stanowi o tym art. 30 ust. 3 Konwencji CMR. Zgodnie z nim „Opóźnienie dostawy może stanowić podstawę do odszkodowania tylko wówczas, gdy zastrzeżenie zostało skierowane na piśmie w terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy.” Więcej na ten temat poniżej – w artykule „Opóźnienie w dostawie: 21 dni na zastrzeżenia„.
Termin na zgłoszenie zastrzeżenia
W przypadku przewozów międzynarodowych reguluje je konwencja CMR. W ich przypadku, warunkiem dochodzenia odszkodowania za opóźnienie w dostawie jest zgłoszenie zastrzeżenia. Należy je zgłosić w nieprzekraczalnym terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy ❗❗❗. Zgłoszenie musi być dokonane na piśmie ❗❗❗. Zgodnie z przeważającym orzecznictwem sądów, inna forma zgłoszenia (np. mailem, SMSem lub na komunikatorze) spowoduje wygaśnięcie roszczenia ❗❗❗. W takiej sytuacji, już tylko ze względów formalnych, jego dochodzenie będzie niemożliwe.
Zastrzeżenie tylko na piśmie
Art. 30 ust. 3 Konwencji CMR precyzuje formę, w której należy zgłosić zastrzeżenie. W świetle aktualnego orzecznictwa (np. wyrok SN z dnia 26 stycznia 2024 r., II CSKP 1971/22) zwrot „na piśmie” oznacza konieczność skierowania zastrzeżenia do przewoźnika w tradycyjnie rozumianej formie pisemnej, najczęściej na papierze, i opatrzenie go oryginalnym podpisem. Tym samym bezskuteczne będzie oświadczenie przekazane za pomocą wiadomości e-mail, SMS, faksu czy też w postaci skanu przesłanego pocztą elektroniczną. Zdaniem Sądu Najwyższego, za przyjęciem takiego rozumienia przepisu przemawia fakt, że przewoźnik powinien mieć jasną i jednoznaczną sytuację co do tego, czy skierowane wobec niego zastrzeżenie będzie pociągało za sobą dalsze konsekwencje i odpowiedzialność odszkodowawczą.
Przedawnienie roszczeń w przewozie krajowym
W przypadku przewozów krajowych przepisy nie wskazują na konieczność zgłoszenia przewoźnikowi zastrzeżenia. Ustanawiają za to krótki termin przedawnienia roszczeń z tytułu zwłoki w przewozie, która spowodowała szkody poza substancją towaru. Wynosi on 2 miesiące i liczy się od dnia wydania przesyłki. Natomiast w przypadku szkód dotyczących ubytku czy uszkodzenia towaru zastosowanie znajdzie ogólny termin roczny.
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy prawnej w sprawch CMR zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią.
Autorzy: adwokat dr Dawid Korczyński, aplikant radcowski Izabela Śmiejczak, PrawnicyTransportu.pl
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.