Opóźnienie w dostawie 21 dni

Opóźnienie w dostawie: 21 dni na zastrzeżenia

Terminowa realizacja przewozu to jeden z podstawowych obowiązków przewoźnika. Dlatego też niedotrzymanie terminu dostawy powoduje odpowiedzialność odszkodowawczą przewoźnika. W przypadku przewozów międzynarodowych, które reguluje konwencja CMR, dochodzenie odszkodowania z tego tytułu uzależnione jest od zgłoszenia zastrzeżenia. Musi to nastąpić na piśmie, w nieprzekraczalnym terminie 21 dni. Stanowi o tym art. 30 ust. 3 Konwencji CMR. Zgodnie z nim „Opóźnienie dostawy może stanowić podstawę do odszkodowania tylko wówczas, gdy zastrzeżenie zostało skierowane na piśmie w terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy.” Więcej na ten temat poniżej – w artykule „Opóźnienie w dostawie: 21 dni na zastrzeżenia„.

Termin na zgłoszenie zastrzeżenia

W przypadku przewozów międzynarodowych reguluje je konwencja CMR. W ich przypadku, warunkiem dochodzenia odszkodowania za opóźnienie w dostawie jest zgłoszenie zastrzeżenia. Należy je zgłosić w nieprzekraczalnym terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy ❗❗❗.  Zgłoszenie musi być dokonane na piśmie ❗❗❗. Zgodnie z przeważającym orzecznictwem sądów, inna forma zgłoszenia (np. mailem, SMSem lub na komunikatorze) spowoduje wygaśnięcie roszczenia ❗❗❗. W takiej sytuacji, już tylko ze względów formalnych, jego dochodzenie będzie niemożliwe.

Zastrzeżenie tylko na piśmie

Art. 30 ust. 3 Konwencji CMR precyzuje formę, w której należy zgłosić zastrzeżenie. W świetle aktualnego orzecznictwa (np. wyrok SN z dnia 26 stycznia 2024 r., II CSKP 1971/22) zwrot „na piśmie” oznacza konieczność skierowania zastrzeżenia do przewoźnika w tradycyjnie rozumianej formie pisemnej, najczęściej na papierze, i opatrzenie go oryginalnym podpisem. Tym samym bezskuteczne będzie oświadczenie przekazane za pomocą wiadomości e-mail, SMS, faksu czy też w postaci skanu przesłanego pocztą elektroniczną. Zdaniem Sądu Najwyższego, za przyjęciem takiego rozumienia przepisu przemawia fakt, że przewoźnik powinien mieć jasną i jednoznaczną sytuację co do tego, czy skierowane wobec niego zastrzeżenie będzie pociągało za sobą dalsze konsekwencje i odpowiedzialność odszkodowawczą.

Przedawnienie roszczeń w przewozie krajowym

W przypadku przewozów krajowych przepisy nie wskazują na konieczność zgłoszenia przewoźnikowi zastrzeżenia. Ustanawiają za to krótki termin przedawnienia roszczeń z tytułu zwłoki w przewozie, która spowodowała szkody poza substancją towaru. Wynosi on 2 miesiące i liczy się od dnia wydania przesyłki. Natomiast w przypadku szkód dotyczących ubytku czy uszkodzenia towaru zastosowanie znajdzie ogólny termin roczny.

Jeżeli potrzebują Państwo pomocy prawnej w sprawch CMR zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią.

Autorzy: adwokat dr Dawid Korczyński, aplikant radcowski Izabela Śmiejczak,  PrawnicyTransportu.pl

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji