Czy możliwe jest odstąpienie od kary za błędy w SENT? To jedno z najczęstszych pytań, z jakimi zwracają się do nas przedsiębiorcy po przeprowadzonej kontroli SENT. W tym artykule odpowiemy na to pytanie i omówimy sytuacje, w których Organy mogą odstąpić od nałożenia kary za błąd w SENT. Więcej na ten temat można przeczytać również we wpisie SENT – czy możliwe jest uniknięcie kar za błędy?
Zacznijmy od podstaw. SENT to system monitorowania przewozu towarów wrażliwych, obowiązujący od 2017 roku. Początkowo dotyczył paliw, olejów i alkoholu, ale z czasem objął również m.in. węgiel, odpady i niektóre produkty rolne. Od listopada 2024 r. SENT rozszerzono na przewozy międzynarodowe realizowane przez podmioty zagraniczne. Obowiązki te określane są jako RMPD i podlegają nieco odmiennym regulacjom.
W tym artykule skupimy się na tym, w jakich przypadkach można uniknąć kary za naruszenia SENT.
RODZAJE DECYZJI ORGANU
Gdy Organ wszczyna postępowanie w sprawie naruszenia SENT, może podjąć jedną z trzech decyzji:
- nałożyć karę w ściśle określonej wysokości, bez możliwości jej zmniejszenia
- umorzyć postępowanie, jeśli nie stwierdzono naruszenia przepisów lub z innych powodów jest ono bezprzedmiotowe
- odstąpić od nałożenia kary – i to właśnie temu przypadkowi poświęcony jest ten artykuł.
Po nałożeniu kary istnieje jeszcze możliwość jej umorzenia, ale to zupełnie inna procedura, stosowana tylko w wyjątkowych sytuacjach. Ma ona charakter pomocy publicznej zbliżonej do ulgi w zapłacie podatków. Jest ona absolutnym wyjątkiem.
Jeżeli Organ stwierdzi, że doszło do naruszenia obowiązków SENT nakłada karę pieniężną w sztywno określonej wysokości. Oznacza to, że za określony rodzaj naruszenia grozi kara w konkretnej wysokości. Np. 10 000 lub 20 000 zł lub np. 46 % wartości brutto przewożonego towaru. Kary te nie podlegają miarkowaniu, co oznacza, że nie mogą zostać one obniżone. A zatem Organ nie może np. nałożyć kary w wysokości 2 lub 7 000 zł, gdy kara została określona np. w wysokości 20 000 zł.
Jeżeli natomiast zostanie wszczęte postępowanie w przedmiocie nałożenia kary i w jego toku Organ stwierdzi, że nie doszło do naruszenia przepisów SENT, wówczas umorzy postępowanie. Przyczyną umorzenie postępowania jest jego bezprzedmiotowość. W tym przypadku nie dochodzi do stwierdzenia naruszenia.
Od umorzenie postępowania w sprawie nałożenia kary należy odróżnić umorzenie kary. W przypadku umorzenia postępowania nie dochodzi do przypisania naruszenia, postępowanie jest umarzane przed nałożeniem kary. W przypadku umorzenia kary – może to nastąpić dopiero po jej nałożeniu, tzn. gdy decyzja stanie się ostateczna. Umorzenie kary następuje tylko w wyjątkowych sytuacjach. Jest ono traktowane jak ulga w zapłacie podatków i pomoc publiczna. Taki rodzaj decyzji jest absolutnym wyjątkiem.
ODSTĄPIENIE OD NAŁOŻENIA KARY
Organ może odstąpić od nałożenia kary, jeśli wystąpi jedna z dwóch przesłanek:
- ważny interes strony – najczęściej dotyczy sytuacji finansowej firmy. Jeśli przedsiębiorstwo znajduje się w tak złej kondycji, że nie jest w stanie zapłacić kary, może wnioskować o odstąpienie.
- interes publiczny – pojęcie nie jest precyzyjnie zdefiniowane, ale według orzecznictwa oznacza to m.in. stosowanie zasady proporcjonalności. Oznacza to, że kara nie powinna być nieproporcjonalna do przewinienia.
Interes publiczny
W praktyce bardzo ważna jest przesłanka interesu publicznego. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane w ustawie. Oznacza to, że wypełnienie go treścią należy do organów decydujących o nałożeniu kary. W orzeczeniach dotyczących spraw SENT, sądy nie wskazują na definicję pojęcia interesu publicznego. Wskazują natomiast na zasady, przez pryzmat których należy go oceniać, w szczególności zasadę proporcjonalności. Pojęcie interesu publicznego to rodzaj tak zwanej klauzuli generalnej. Umożliwia ona Organom uwzględnienie w ramach niej różnych okoliczności. Między innymi tego, by nałożona kara nie była niesprawiedliwa.
Jak wskazują Sądy w orzeczeniach dotyczących SENT – przy wykładni interesu publicznego należy respektować wartości wspólne dla całego społeczeństwa, takie jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy publicznej. W interesie publicznym jest budowanie u obywateli i podmiotów gospodarczych zaufania do organów państwa, a nałożenie kary pieniężnej powinno nastąpić z uwzględnieniem zasady proporcjonalności. Surowość kary wymierzonej przez organ administracyjny nie może być nieproporcjonalna do przewinienia, którego kara dotyczy.
Interes publiczny – rodzaj błędu
Kryterium interesu publicznego jest istotne ze względu na charakter naruszenia, a nie sytuację finansową podmiotu. Już z tego powodu można uznać je za bardziej sprawiedliwe. Decyzja o ewentualnym odstąpieniu od nałożenia kary powinna opierać się na wadze popełnionego błędu. W szczególności na tym, czy stanowił on zagrożenie dla wpływów Skarbu Państwa, a także na okolicznościach jego powstania. Kluczowe jest ustalenie, czy naruszenie miało charakter nieumyślny lub wynikało z przeoczenia. W takich przypadkach można rozważyć, czy w określonych warunkach rezygnacja z kary byłaby uzasadniona – niezależnie od tego, kto dopuścił się uchybienia. Istotne jest bowiem, czy w danej sytuacji nałożenie kary byłoby proporcjonalną sankcją oraz czy w analogicznych warunkach inne podmioty również mogłyby liczyć na podobne traktowanie.
Przykładem często popełnianego błędu przez przewoźników było pominięcie numeru licencji w zgłoszeniu SENT. Sądy administracyjne wielokrotnie orzekały, że w takich przypadkach organom przysługuje możliwość odstąpienia od wymierzenia kary w interesie publicznym. Kluczowe było tu samo naruszenie, a nie sytuacja finansowa przedsiębiorcy. Należy jednak zauważyć, że istnieją także orzeczenia przyjmujące odmienne stanowisko – uznające, że nawet w przypadku z pozoru nieistotnego błędu nałożenie kary jest uzasadnione.
INNE PRZYPADKI ODSTĄPIENIA OD KARY
SENT przewiduje także inne sytuacje, w których Organy mogą odstąpić od kary, np. gdy:
- brak aktualizacja zgłoszenia wynikał z niedostępności systemu
- naruszenie wykryto w trakcie postępowania podatkowego, ale nie doszło do uszczuplenia podatku VAT lub akcyzowego (nie dotyczy to przewoźników i niektórych produktów – np. leczniczych)
PODSUMOWANIE
Podsumowując:
- odstąpienie od kary w SENT jest wyjątkiem, a nie regułą
- organy mogą to zrobić w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem strony lub interesem publicznym
- najlepszą metodą na uniknięcie kary jest skrupulatne przestrzeganie obowiązków SENT
- jeśli jednak błąd już się pojawi, warto aktywnie uczestniczyć w postępowaniu i przedstawić argumenty na rzecz odstąpienia od kary
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.