SENT RMPD 2025

SENT RMPD 2025: ważne zmiany dla unijnych przewoźników

Od 1 listopada 2024 r. obowiązują przepisy, na podstawie których przewoźnicy spoza Unii Europejskiej obowiązani są do zgłaszania każdego przewozu na terytorium Polski do specjalnie utworzonego rejestru – RMPD (Rejestr Międzynarodowych Przewozów Drogowych). Przed branżą transportową jednak kolejne rozszerzenie obowiązku zgłoszeń – od 1 stycznia 2025 r. Obowiązek zgłoszeń SENT RMPD 2025 obejmie również przewoźników mających siedzibę w Unii Europejskiej.

O nowych obowiązkach przewoźników zagranicznych pisaliśmy już wielokrotnie – m.in. tutaj: Zgłoszenie RMPD od 1 listopada 2024 i tutaj: Rejestr RMPD-zgłoszenie przewozu SENT.

Nowy obowiązek od 1 stycznia 2025 r. – jakich przewozów będzie dotyczył?

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek zgłoszeń do rejestru RMPD obejmie przewoźników mających siedzibę w Unii Europejskiej, a także w Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinie. O ile jednak przewoźnicy spoza tych państw muszą zgłaszać do rejestru każdy przewóz na terytorium Polski, to przewoźnicy z Unii Europejskiej i państw EFTA będą musieli zgłaszać tylko niektóre przejazdy.

Nowe przepisy nie dotyczą bowiem przewozów wspólnotowych – takich, których trasa nie przekracza granicy Unii Europejskiej. Jeśli więc, przykładowo, unijny przewoźnik będzie wykonywał transport z Francji do Polski, wówczas nie będzie musiał przesyłać zgłoszenia. Podobnie wykonywanie przejazdu z Litwy do Niemiec, z przejazdem przez terytorium Polski, nie będzie się wiązało z dodatkowymi obowiązkami.

Kiedy więc przewoźnicy będą musieli dokonywać zgłoszeń? Nowe obowiązki dotyczą tych wszystkich sytuacji, w których przewóz wykonywany jest częściowo poza Unią Europejską i wymaga uzyskania zezwolenia zagranicznego. Co więcej, w sytuacji w której przepisy wiążących Polskę umów międzynarodowych w zakresie przewozu drogowego zwalniają z obowiązku posiadania tych zezwoleń, wówczas również podmioty unijne mają obowiązek zgłaszać przejazdy do rejestru zgłoszeń.

Obowiązek przede wszystkim dotyczy przewozów na Ukrainę oraz z Ukrainy

Dotyczy to zatem przede wszystkim przewozów na Ukrainę oraz z Ukrainy. Co prawda umowa międzynarodowa zawarta w 2022 r. między Unią Europejską a Ukrainą zwalnia przewoźników z obowiązku posiadania zezwoleń zagranicznych, jednakże mimo to przewozy te również objęte zostały nowymi regulacjami.

Oznacza to, że w przypadku każdego przewozu realizowanego między Unią Europejską a Ukrainą przewoźnicy unijni przejeżdżający przez Polskę będą musieli zgłaszać te przewozy do rejestru RMPD. Zgłoszenia należy dokonać przed rozpoczęciem jazdy na terytorium Polski. Oprócz tego, w trakcie całej trasy przejazdu po Polsce należy zapewnić przekazywanie aktualnych danych GPS pojazdu do systemu SENT.

Czy przewozy kabotażowe również podlegają zgłoszeniom?

Pierwotne plany polskiego ustawodawcy przewidywały, że również przewozy kabotażowe realizowane przez przewoźników z Unii Europejskiej będą podlegały zgłoszeniom SENT-RMPD. Jednakże w ramach tegorocznej nowelizacji wycofano się z tego pomysłu. Tym samym unijni przewoźnicy mogą wykonywać w Polsce przewozy kabotażowe bez ich zgłaszania do rejestru RMPD.

Przewozy kabotażowe podlegają zgłoszeniom w przypadku, gdy są realizowane przez podmioty zagraniczne niemające siedziby w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach EFTA.

Co z przewozami tzw. towarów wrażliwych?

Nowe przepisy w żaden sposób nie zmieniają funkcjonujących już zasad dotyczących przewozu towarów, które z uwagi na swój charakter objęte są systemem SENT. Chodzi tu o tzw. towary wrażliwe (takie jak paliwa, oleje, smary czy też odpady), które już wcześniej podlegały monitorowaniu.

Przewozy towarów wrażliwych nadal więc muszą być zgłaszane do systemu SENT – bez względu na to, czy są wykonywane przez przewoźników polskich, czy zagranicznych. Co jednak, jeśli przewóz towaru wrażliwego będzie zarazem podlegał zgłoszeniu do RMPD? W takiej sytuacji konieczne będzie przesłanie i uzupełnienie dwóch, osobnych zgłoszeń – jednego na dotychczasowych zasadach (służą do tego formularze „SENT…”), a drugiego na podstawie nowych regulacji (za pomocą formularzy „RMPD…”). Dokonując jednego zgłoszenia nie można zapomnieć o tym drugim – w przeciwnym wypadku powstaje ryzyko nałożenia kary przez organy administracyjne. Brak jest formularzy zbiorczych, które umożliwiałyby jednoczesną rejestrację przewozu do rejestrów SENT i RMPD.

Zarówno zgłoszenia do rejestru SENT, jak i do rejestru RMPD są dokonywane za pośrednictwem platformy internetowej PUESC, administrowanej przez Krajową Administrację Skarbową. Do ich wysyłania służy jedno konto (w przypadku przewoźników wystarczające jest konto z podstawowym zakresem uprawnień, dla którego założenia nie jest konieczne potwierdzenie swojej tożsamości np. za pomocą podpisu elektronicznego).

Wysokie kary pieniężne za nieprawidłowości

Zarówno niewykonanie zgłoszenia przewozu do RMPD, jak i nawet nieznaczne nieprawidłowości przy wykonywaniu ciążących na przewoźnikach obowiązków zagrożone jest wysokimi karami pieniężnymi, sięgającymi 12 000 zł. Kierowcą grożą grzywny w wysokości do 2 000 zł. Należy przy tym zauważyć, że w razie stwierdzenia nieprawidłowości przez organy kontroli uniknięcie ukarania będzie zapewne bardzo trudne. Grożące, dolegliwe kary powinny zatem dodatkowo zmotywować przewoźników zagranicznych do skrupulatnego wykonywania ciążących na nich obowiązków.

Więcej o karach pieniężnych grożących za błędy przy wykonywaniu przewozów objętych obowiązkiem zgłoszeń do RMPD pisaliśmy w artykule: SENT RMPD odwołanie od kary.

SENT RMPD Instrukcja

Jeśli poszukują Państwo wsparcia przy dokonywaniu zgłoszeń SENT, zapraszamy do zakupu przygotowanego przez nas podręcznika SENT – krok po kroku, w którym wyjaśniamy obowiązki związane z funkcjonowaniem systemu monitorowania. Podręcznik ten zawiera również informacje niezbędne do dokonania zgłoszeń do rejestru RMPD.

Natomiast w podręczniku Zgłoszenie SENT-RMPD w pigułce w skondensowanej formie przedstawiamy pomocne informacje dotyczące przewozów realizowanych przez przewoźników zagranicznych.

Przygotowaliśmy dla Państwa także krótki film instruktażowy, w którym przedstawiamy krok po kroku, jak wygląda proces zakładania konta na platformie PUESC i dokonywania zgłoszenia w rejestrze RMPD.

W razie problemów związanych z realizacją przewozów objętych systemem SENT zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.

Autorzy: adwokat dr Dawid Korczyński, prawnik Kacper Depta | PrawnicyTransportu.pl

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji