RMPD pytania-częste=o zadawane

RMPD pytania-często zadawane

Od 1 listopada 2024 r. przewoźnicy spoza Unii Europejskiej, a od 1 stycznia 2025 r. również podmioty unijne mają obowiązek zgłaszać realizowane w Polsce przejazdy do rejestru RMPD. O nowych obowiązkach pisaliśmy już wielokrotnie. W tym czasie otrzymaliśmy również dużo pytań o szczególne aspekty monitorowania przewozów w systemie SENT-RMPD. Poniżej udzielamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się wątpliwości. RMPD pytania-często zadawane.

Czy przewoźnicy z Polski muszą zgłaszać przewozy do RMPD?

Z informacji, jakie napływają do nas od wielu polskich przewoźników wynika, że niektórzy funkcjonariusze przeprowadzający kontrole na granicy przestrzegali ich, że również podmioty z siedzibą w Polsce powinny zgłaszać przewozy do rejestru RMPD. Stanowisko takie jest jednak sprzeczne z treścią przepisów. Art. 28b ust. 1 ustawy o transporcie drogowym wprost wskazuje, że obowiązek zgłoszeń dotyczy wyłącznie podmiotów zagranicznych. Jeśli więc przewoźnik ma siedzibę w Polsce, wówczas nie musi dokonywać zgłoszeń RMPD.

Powyższe stanowisko potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury w swoim komunikacie. Czytamy w nim, że „Polski podmiot, mający siedzibę w Polsce i wykonujący międzynarodowy przewozów drogowy rzeczy, na który jest wymagane zezwolenie lub z takiego zezwolenia byłby zwolniony, nie jest zobowiązany do przesyłania zgłoszenia przewozu w SENT”.

Trzeba przy tym pamiętać, że nic się nie zmieniło jeśli chodzi o monitorowanie przewozów tzw. towarów wrażliwych w systemie SENT – w tym przypadku zgłoszeniu podlegają wszystkie przewozy towarów objętych monitorowaniem, bez względu na to, gdzie siedzibę ma przewoźnik. Przepisy te dotyczą w równiej mierze polskich, jak i zagranicznych przedsiębiorców. RMPD pytania-często zadawane

Czy przejazd „na pusto” wymaga zgłoszenia?

Przewoźnicy zagraniczni zastanawiają się czasem, czy przejazd bez ładunku również musi zostać zgłoszony do rejestru RMPD. Potwierdzamy – każdy przejazd, również ten realizowany na pusto, musi zostać zgłoszony. Wymaga to właściwego odnotowania w formularzu zgłoszeniowym RMPD100: w polu 3.2 znajduje się pole wyboru (tzw. checkbox) „przejazd z ładunkiem”. Jeśli pojazd jest załadowany, wówczas należy zaznaczyć okienko. Jeśli natomiast pojazd jedzie na pusto, pole to należy pozostawić niezaznaczone. W takiej sytuacji nie będą aktywne sekcje dotyczące nadawcy i odbiorcy towaru. RMPD częste pytania.

To samo dotyczy sytuacji, w której przewoźnik jedzie do Polski „na pusto” na załadunek, a następnie realizuje dalszy przejazd już z ładunkiem. W takiej sytuacji konieczne są dwa zgłoszenia RMPD: pierwsze dotyczące dojazdu na miejsce załadunku (na pusto), a drugie przewozu od miejsca załadunku.

Czy przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą zgłaszać wszystkie przewozy do RMPD?

O ile przewoźnicy spoza Unii Europejskiej w każdym przypadku muszą zgłosić swój przejazd przez Polskę do systemu SENT-RMPD, to obowiązek taki nie dotyczy podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Przejazdy wewnątrz Unii, bez przekraczania granicy zewnętrznej UE (np. z Litwy do Niemiec, czy też z Francji do Polski) nie wymagają zgłoszeń. Nie ma przy tym znaczenia pochodzenie przewożonego ładunku – o ile z dokumentów jasno wynika, że cały przewóz jest realizowany wewnątrz Unii Europejskiej.

Obowiązek zgłoszeń do RMPD dotyczy natomiast sytuacji, w których przewoźnik unijny w toku przejazdu (na pusto bądź z ładunkiem) przekracza granicę zewnętrzną Unii Europejskiej. Dotyczy to zarówno przejazdów, dla których wymagane jest zezwolenie zagraniczne, jak i takich, które z obowiązku tego są zwolnione na podstawie wiążących Polskę umów międzynarodowych. Oznacza to w szczególności, że przejazdy na Ukrainę oraz z Ukrainy każdorazowo wymagają zgłoszenia do rejestru RMPD – o ile tylko trasa choćby w niewielkiej części przebiega przez Polskę.

Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule dostępnym pod tym linkiem.

Czy w razie zgłoszenia SENT konieczne jest również zgłoszenie RMPD? RMPD pytania?

Mylące mogą być sytuacje, w których przewożone są tzw. towary wrażliwe, podlegające zgłoszeniu do rejestru SENT. W takiej sytuacji trzeba pamiętać, że zgłoszenie do rejestru SENT nie zastępuje zgłoszenia do rejestru RMPD. Tym samym, jeśli przewóz ładunku podlegającego monitorowaniu SENT realizuje przewoźnik zagraniczny, wówczas musi on uzupełnić drugie zgłoszenie – RMPD. Bez spełnienia tego obowiązku przejazd taki będzie traktowany na równi z przejazdem realizowanym bez zgłoszenia. Dane uzupełniane w zgłoszeniach SENT i RMPD nieznacznie się różnią, wobec czego jedno zgłoszenie nie zastępuje drugiego. Nie ma również formularzy pozwalających na łączne zgłoszenie przejazdu do dwóch rejestrów. Pamiętać przy tym należy, że podobnie jak w przypadku „klasycznych” przewozów SENT, obowiązek RMPD dotyczy nie tylko zgłoszenia przejazdu do rejestru zgłoszeń – przewoźnik musi także zapewnić przekazywanie aktualnych danych lokalizacyjnych do systemu monitorowania. RMPD pytania-często zadawane

Jak uniknąć nieprawidłowości RMPD?

Realizowanie przewozów objętych monitorowaniem SENT-RMPD wiąże się z wieloma formalnościami, których bezbłędne wypełnienie może się wydawać dalece wymagające. Trzeba jednak pamiętać, że nawet niewielkie błędy mogą prowadzić do nałożenia wysokich kar pieniężnych w wysokości nawet 12 000 zł za jeden przejazd. Do tego dochodzą mandaty dla kierowców w wysokości do 2 000 zł. Kary te nie są jedynie „starszakiem” – w ciągu pierwszych miesięcy obowiązywania nowych przepisów doszło do stwierdzenia wielu nieprawidłowości, a każda negatywna kontrola kończy się obowiązkiem zapłaty kaucji na poczet przyszłej kary pieniężnej. Warto więc przyłożyć dużo uwagi do prawidłowej realizacji przejazdów SENT-RMPD.

Jesteśmy przekonani, że zapoznanie się z przepisami i zrozumienie ciążących na przewoźnikach obowiązków, a także skrupulatne wykonywanie wszystkich czynności przy realizacji przewozów RMPD powinno pozwolić na uniknięcie kar. Pomocny w tym zakresie może być przygotowany przez nas podręcznik, w którym opisujemy obowiązki związane ze zgłaszaniem i monitorowaniem przejazdów w systemie SENT-RMPD. W podręczniku wskazaliśmy również na najczęstsze pojawiające się w praktyce nieprawidłowości, dzięki czemu mogą Państwo zwrócić szczególną uwagę na te zagadnienia, które w praktyce sprawiają przewoźnikom najwięcej problemów  – zgodnie z maksymą, że lepiej uczyć się na cudzych błędach.

Podręcznik został napisany w języku polskimukraińskim – po zakupie podręcznika otrzymują Państwo obie jego wersje językowe. Jesteśmy przekonani, że zapoznanie się z naszym opracowaniem powinno pomóc w uniknięciu kar.

Zachęcamy również do wzięcia udziału w szkoleniu on-line z obowiązków związanych z funkcjonowaniem systemu SENT. Osoby zainteresowane zapraszamy do kontaktu pod adresem e-mail: sekretariat@prawnicytransportu.pl.

Autorzy: adwokat dr Dawid Korczyński, prawnik Kacper Depta | PrawnicyTransportu.pl

dr Dawid Korczyński adwokat

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji