Polska przystąpiła do protokołu e-CMR.

Polska przystąpiła do protokołu e-CMR.

14 czerwca 2019 r. Polska przystąpiła do protokołu dodatkowego do Konwencji CMR w sprawie elektronicznego listu przewozowego (zwanego e-CMR). Protokół wejdzie w życie 11 września 2019 r. Nie oznacza to jednak, że przewoźnicy już mogą zastąpić papierowe dokumenty elektronicznymi. Przyjęcie protokołu to dopiero pierwszy i niezbędny krok w drodze do przejścia z dokumentacji papierowej na elektroniczną. Teraz trzeba poczekać na wdrożenie systemu, uzgodnienie procedur i ich realizacji. Niemniej jednak, e-CMR to już tylko kwestia czasu.

Protokół e-CMR dodano już w 2008 r.

Protokół e-CMR, dodano do konwencji w lutym 2008 r., a wszedł on w życie 5 czerwca 2011 r. W praktyce e-CMR został po raz pierwszy wykorzystany na początku roku 2017, w transporcie pomiędzy Hiszpanią i Francją (źródło: iru.org).

Korzyści z e-CMR.

Do korzyści płynących z dygitalizacji nie trzeba nikogo przekonywać. E-CMR zachowuje wszystkie korzyści jakie wiążą się z dokumentem papierowym CMR. Dodatkowo jednak spowoduje obniżenie kosztów obsługi  oraz zwiększy przejrzystość.

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) jako najważniejsze zalety wprowadzenia e-CMR podkreśla:

Niższe koszty
  • Koszty obsługi mogą być nawet trzy do czterech razy tańsze
  • Szybsza administracja dzięki ograniczonemu wprowadzaniu danych, brakowi obsługi papieru, bez faksowania / skanowania / wymiany listów, bez archiwizacji papieru itp.
  • Szybsze fakturowanie
  • Zmniejszenie rozbieżności w dostawie i odbiorze
Większa przejrzystość
  • Dokładność danych
  • Kontrola i monitorowanie przesyłki
  • Dostęp w czasie rzeczywistym do informacji i dowodu odbioru i dostawy

Elektroniczny list przewozowy powinien również łatwo poddawać się integracji z innymi usługami elektronicznymi wykorzystywanymi przez firmy transportowe, logistyczne  oraz ich kontrahentów. Dlatego, w przypadku jego wdrożenia  powinny zniknąć problemy z dostarczeniem dokumentów. Powinno to usprawnić proces reklamacyjny, fakturowanie, skrócić czas oczekiwania na płatność.

Wprowadzenie e-CMR to już tylko kwestia czasu.

Na faktyczne wykorzystanie e-CMR przez polskich przewoźników trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Pierwsze kroki zostały jednak już wykonane. I wprowadzenie elektronicznego listu przewozowego to już tylko kwestia czasu. Jego wprowadzenie to duże korzyści zarówno dla samych przewoźników, jak i dla ich kontrahentów.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam do kontaktu.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w stałej obsłudze prawnej i podatkowej przedsiębiorców branży transportowej i logistycznej. Reprezentuję Klientów w postępowaniach sądowych, administracyjnych i podatkowych.

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.

Dziękujemy za zapisanie się do naszego Newslettera!

Proszę uzupełnić wszystkie pola.

Włącz się do dyskusji