14 czerwca 2019 r. Polska przystąpiła do protokołu dodatkowego do Konwencji CMR w sprawie elektronicznego listu przewozowego (zwanego e-CMR). Protokół wejdzie w życie 11 września 2019 r. Nie oznacza to jednak, że przewoźnicy już mogą zastąpić papierowe dokumenty elektronicznymi. Przyjęcie protokołu to dopiero pierwszy i niezbędny krok w drodze do przejścia z dokumentacji papierowej na elektroniczną. Teraz trzeba poczekać na wdrożenie systemu, uzgodnienie procedur i ich realizacji. Niemniej jednak, e-CMR to już tylko kwestia czasu.
Protokół e-CMR dodano już w 2008 r.
Protokół e-CMR, dodano do konwencji w lutym 2008 r., a wszedł on w życie 5 czerwca 2011 r. W praktyce e-CMR został po raz pierwszy wykorzystany na początku roku 2017, w transporcie pomiędzy Hiszpanią i Francją (źródło: iru.org).
Korzyści z e-CMR.
Do korzyści płynących z dygitalizacji nie trzeba nikogo przekonywać. E-CMR zachowuje wszystkie korzyści jakie wiążą się z dokumentem papierowym CMR. Dodatkowo jednak spowoduje obniżenie kosztów obsługi oraz zwiększy przejrzystość.
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) jako najważniejsze zalety wprowadzenia e-CMR podkreśla:
Niższe koszty
- Koszty obsługi mogą być nawet trzy do czterech razy tańsze
- Szybsza administracja dzięki ograniczonemu wprowadzaniu danych, brakowi obsługi papieru, bez faksowania / skanowania / wymiany listów, bez archiwizacji papieru itp.
- Szybsze fakturowanie
- Zmniejszenie rozbieżności w dostawie i odbiorze
Większa przejrzystość
- Dokładność danych
- Kontrola i monitorowanie przesyłki
- Dostęp w czasie rzeczywistym do informacji i dowodu odbioru i dostawy
Elektroniczny list przewozowy powinien również łatwo poddawać się integracji z innymi usługami elektronicznymi wykorzystywanymi przez firmy transportowe, logistyczne oraz ich kontrahentów. Dlatego, w przypadku jego wdrożenia powinny zniknąć problemy z dostarczeniem dokumentów. Powinno to usprawnić proces reklamacyjny, fakturowanie, skrócić czas oczekiwania na płatność.
Wprowadzenie e-CMR to już tylko kwestia czasu.
Na faktyczne wykorzystanie e-CMR przez polskich przewoźników trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Pierwsze kroki zostały jednak już wykonane. I wprowadzenie elektronicznego listu przewozowego to już tylko kwestia czasu. Jego wprowadzenie to duże korzyści zarówno dla samych przewoźników, jak i dla ich kontrahentów.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest KORCZYŃSKI Kancelaria Adwokacka z siedzibą w Poznaniu.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem sekretariat@prawnicytransportu.pl.
Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.